onsdag 23 maj 2012

Berg- och dalbanan fortsätter

Föregående vecka var en dyster vecka med kraftiga nedgångar många av dagarna och jag skrev ett inlägg om dödskorset. Både måndagen och tisdagen följdes dock av starka uppgångar så man började undra om jag hade varit för snabbt ute med mitt inlägg. Idag går börsen ned 2,5 % igen och jag kan inte mer än uppgivet försöka förstå mig på denna manodepressiva berg- och dalbana. Det känns som om vi kastas mellan hopp och förtvivlan konstant och det skulle inte förvåna mig mycket om vi ser en stark uppgång imorgon bara för att göra det extra ryckigt. Intrycket jag fått, eller om det är något jag läst någonstans, är att det är riskabelt när det rör sig såhär mycket och att det är andetaget innan markanden går under ytan och en större nedgång kommer. Jag säger inte att det är det som kommer hända nu, jag vet helt enkelt inte. Allt jag säger är att jag inte kommer göra några nya investeringar i dagsläget då jag anser att risken för en ny dipp är för stor.

Någonting som är lite off topic och som jag inte tänkte kommentera men som ändå kan passa in är facebooks intåg som aktie. Det har varit många bloggare, journalister och förståsigpåare som har skrivit om detta så jag kommer inte komma med något nytt för den som håller sig uppdaterad. Mitt bidrag är vad min intuition sa mig: Håll dig borta, långt borta. Ett P/E tal på 100, skojar ni. Finns det verkligen ingen bättre aktie att köpa än den absolut dyraste aktien sen jag vet inte vad. Nej köp något mer stabilt bolag som ni inte behöver ligga sömnlös över på nätterna. Så då har även jag fått säga mitt i ämnet, fortsätt njuta av vädret.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar