onsdag 9 maj 2012

information, kunskap och makt


Kunskap är makt brukar det heta och jag skulle även vilja påstå att kunskap är frihet då det gör att människa kan ta sina egna beslut istället för att lyssna blint på andra. Vi lever i ett informationssamhälle där information om vad vi vill, finns tillgängligt när som helst på dygnet. I och meddetta har jag fått kritik om att mitt taletsätt här ovan inte stämmer då de inte har fått makt.
Jag suckar djupt och tycker synd om dessa människor som missförstått så otroligt mycket. Information och kunskap är inte samma sak.
Kunskap är en förståelse av ett ämne så att du kan applicera det du vet och göra ett övervägt val i en specifik situation. Jag tror att många idag nöjer sig med informationen och struntar i att försöka skapa en helhetsbild av situationerna de ställs inför.
När jag gick i gymnasiet hade jag en lärare som lärde mig denna underbart dyrbara läxa genom tre år av att konstant debatera och pusha mig till att tänka och lägga pussel av den information som fanns. Jag säger inte att jag ser samband och kan applicera allt jag hör utan bara att man måste vara medveten om skillnaden mellan information och kunskap samt hur det påverkar ens agerande och tänkande.
Jag hade en diskussion med en man om sparande och ekonomi. Han tittade på mig och sa att han hade då  hört från både den ena och den andra att man kan förlora alla sina pengar på aktier och han tänkte då inte kasta bort sina surt förvärvade pengar.
Jag suckade djupt igen och försökte förklara att det han sa var sant men ändå en total lögn. Detta var ett exempel på information som han trodde var kunskap. En liten kakbit som han trodde var hela kakan.
Vi litar blint på att den information som andra berättar för oss redan är ombildad till kunskap när vi får den och därför kan vi sluka den hel.
Det är tragiskt att vi i denna informationsålder vi lever i, har blivit så förblindade av all information som pumpas i oss att vi inte kan lära oss kunskap, det är som att inte se skogen för alla träden.

Nu när jag ändå är varm i kläderna kan jag berätta om en annan sak som hänger ihop med detta ämne. Det finns ett annat tankesätt som kommer naturligt till mig och som hjälpt mig se saker ur en annan vinkel än många av mina vänner.
Detta tankesättet lyder: "Allt som händer mig i mitt liv är pga mig själv". Genast kanske ni försöker tänka på gånger när det som hände dig inte alls var ditt fel och att jag har totalt fel.
Jag skulle kunna föra en lång debatt om detta men jag tror inte att det leder någon vart. Tänk istället såhär.
Om du är medveten om att allt som händer i ditt liv är pga dig så har även du makten att göra någonting åt det. För börjar du skylla bort din situation på frugan, grannen, vännen, staten, så ger du också dessa makten över dig.
Du skapar ett ickeagerande som låter dig bli kastad hit eller dit av vågorna istället för att stå emot, och om du blir omkullkastad så var det inte vågornas fel för att dom var för starka utan ditt fel för att du inte var stark nog.
Tänker man så så tänker man också automatiskt på vad man ska göra nästa gång något liknande händer istället för att tänka att vågen var så stark så det fanns inget jag hade kunnat gjort åt det.
Naturligtvis finns dert saker som är mer eller mindre möjliga att göra någonting åt, men att bara ha det tankesättet kommer hjälpa dig att bli en mer agerande person istället för en som blir agerad på.

Så snälla läsare, ta kontrollen och makten över ert eget liv och sluta skyll ifrån er på det ena eller det andra, bli er egen och fri
/Henrik

2 kommentarer:

  1. Kul med ett par som bloggar om ekonomi!

    Jag skulle gilla om ni skrev under, eller loggade in personligt, så att man direkt kan se vem som har skrivit varje inlägg.

    SvaraRadera