fredag 4 maj 2012

Tankar om dagen

Vilken kalldusch vi fick på börsen idag, till och med sämst i Europa, det är inte ofta man får höra det och då går vi sämre än USA där nyheten kom ifrån. I mina öron låter det kosntigt.
Nyheten som fick börsen på fall var sysselsättningssiffror från USA som inte var enligt förväntningarna.
Jag vet inte om jag anser att -2,5% är rättfärdigat då det faktiskt är possitiva siffror vi ändå ser. +115 000 jobb är väl ändå något att vara glada över?
Nej det är klart jag förstår att börsen går ned om det är under förväntan men 2,5 %, för mig låter som om börsen är i ett läge där dåliga nyheter får börsen på fall med stora siffror och bra nyheter inte får upp kurserna på samma sätt.
För mig säger det att vi är i ett känsligt läge där det är stor risk att man förlorar pengar.
Så vad ska man göra, sluta köpa och vänta tills allt med PIIGS länderna och övriga världsekonomin kommer på fötter igen? Då får man nog vänta ett bra tag, till och med år.
En sak jag kan vara glad över är att min portfölj "aldrig?" går ned mer än börsen i stort men har hittills hållit sig nästan jämnt upp i uppgångarna.
En annan sak jag funderade på idag var HMs fall på börsen. Ungefär 4% av nedgången är utdelningen som kommer om några dagar men de andra 1,8% var då nedgången som de dåliga nyheterna gav.
Det känns som om det var en bra dag att handlas utan rätt till utdelning då många av de andra bolagen gick ned mer än det, så man får väl ändå vara nöjd?
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar