tisdag 15 maj 2012

Ett mål avklarat


Nu har alla våra stora innehav haft utdelning i och med Tele 2s dunderutdelning och man kan konstatera att vi slagit vårt mål med 5 % yield on cost. I dagsläget har vi en 6,38 % utdelning för året och det känns riktigt bra. Den här siffran kommer sänkas något då det är tre företag kvar som ska dela ut, men i dem har vi så marginellt investerat (ca 6% av hela portföljen) att den inte kommer komma under 6% i yield on cost. Så även om det känns bra att slå sina uppsatta mål så är det ett annat mål som gör mig mer bekymrad. Jag har skrivit om målet att gå med 7500 kr plus förut men denna månad ser det ut som om jag får vara nöjd med att gå jämnt upp. Anledningen är något som är svårt att kontrollera, börsen. Den fortsätter gå ned i stadig takt och hade man varit lite mer känslig för marknadstrycket hade man säkert sålt för både en och två månader sedan. 

Jag kommer ihåg att jag sa till en vän att "nu kommer inte börsen gå upp så mycket mer utan vi får nog se en nedgång snart". Detta var när börsen var upp 11 % för året och jag vet inte vad den var när den vände men det var inte långt ifrån i alla fall. Så varför litade jag inte på min magkänsla och sålde? Ja det är ju lätt att vara efterklok men min strategi är glasklar, I'm in it for the long run och tänker inte försöka pricka marknaden. Om det är någon som lyckas med det på stadig basis, tell me how. Jag köper mina aktier på attraktiva priser och håller fast vid det tills de blir övervärderade eller företaget börjar gå riktigt dåligt. Och då menar jag företaget och inte aktien. 

De pengarna jag ligger likvid med och inte redan investerat får nog ligga kvar i depån och förränta sig lite tills ett attraktivt läge uppstår. Är det någon som har förslag på aktier jag ska hålla under uppsikt får ni gärna kommentera eller skicka ett mail.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar