lördag 12 maj 2012

Inspiration och motivation

Precis i enlighet med min smått estetiska läggning så kunde jag inte låta bli att byta färg på bloggen denna lördagsmorgon. När jag satt och tittade på olika färger så fastnade jag ganska fort för färgen blå, Henriks favoritfärg of all times. Blå är en lugnande färg men även en sval färg som påminner oss om vatten och himmel. För oss personligen så symboliserar vitt och blått frihet (himmel, fåglar o.s.v.), vilket känns väldigt relevant på den här bloggen eftersom det vårt huvudtema och mål. 

Det här är inte enda gången vi använder färger och bilder för att inspirera och motivera oss att gå i den riktning vi vill. När Henrik var yngre, eller när vi träffades (4 år sen ungefär), så hade han satt upp affischer med "arga förebilder" (Kalle Anka, den tazmaniska djävulen, Hulken). Detta för att Henrik är så snäll och ibland behöver vara lite "argare" enligt honom själv (svårt att förstå för mig...).

Jag har personligen bilder av tropiska stränder, vackra lanthus och Pippi Långstrump som inspirerar mig. Det nyaste tillskottet blir för mig lilla My tror jag, Henriks senaste bild är på Joakim von Anka.
 
De karaktärer och bilder vi sätter upp hjälper oss dels att ta fram sidor av oss själva som vi vill förstärka, dels hjälper de oss att förbli motiverade under regniga dagar (som idag). Det hjälper oss att fokusera och komma ihåg våra mål, särskilt de ekonomiska. Den tropiska stranden och lanthuset ger en bild av framtiden där vi kan resa när vi känner att vi vill och skaffa vårt drömhus. 



...Om inte annat blir jag glad varje gång Pippi ler mot mig med sitt barnsliga, självsäkra leende... :)

Vid pennan
//Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar