lördag 19 maj 2012

Dödskorset närmar sig?

Först och främst kanske det är läge för en liten definition av vad dödskorset är. Om ni redan vet kan ni börja läsa ett stycke ned. Ett dödskors inträffar när det glidande medelvärdet på 50 dagar korsar det glidande medelvärdet på 200 dagar ovanifrån. Omvänt brukar man säga att ett guldkors uppstår. Ni kan gå in på följande hemsida för att se linjerna jag pratar om. Det finns investerare som köper vid guldkors och säljer vid dödskors och för dem är det då dags att hålla ögonen öppna för vi börjar närma oss ett sådant tillfälle.

Dödskorset är inget jag investerar efter själv då jag anser mig vara lite mer långsiktig än så men jag tycker ändå om att följa grafen, för när den väl går under vet man att vissa kommer sälja och en vidare nedgång kan tänkas uppstå. Tittar man tillbaka några år så har taktiken get bra avkastning och bara varit fel en gång (sommaren 2006). Om man följt denna metod den senaste gången dessa två linjer korsade varandra och ett guldkors uppstod så har man hittills gått med förlust och en ny säljsignal börjar skymta på horisonten. Dagskursen har nu nämligen gått under 200 linjen och det brukar följas av 50 linjen ur ett historiskt perspektiv. Om man räknar med alla djupa problem som finns i framför allt Europa men även USA och en viss avmattning i Kina så kan det få säljvillige tillräckligt med vatten på kvarnen för att sälja av. Det ska dock tillägas att avmattningen i Kina kommer från väldigt höga nivåer så att de har problem är inte alls på samma nivå som i övriga världen, de ligger ändå på tillväxt sidan med stora siffror.

Hur jag själv kommer agera har inte ändrats sen föregående inlägg, jag bygger upp en likviditetet tills jag ser attraktiva köplägen i en förhoppningsvis inte mer sjunkande marknad. Jag hoppas bara att det inte kliar allt för mycket i fingrarna för att gå in för tidigt om det nu kommer ras. Är det någon av er som följer denna strategi?

/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar