söndag 1 april 2012

Mål för 2012

I början på året kan man säga att jag gav ett nyårslöfte som de flesta andra där ute. Det här målet var inte att börja träna, sluta röka, gå ned i vikt eller något annat vanligt löfte, det var ett ekonomiskt löfte. Jag lovade mig själv, Rebecka och mina framtida barn att jag skulle ge dem den bästa ekonomiska förutsättningen som jag kunde komma på, jag ska bli rik jag kan. Det kanske låter lite löjligt och naivt att tro att jag skulle uträtta det på ett år, men så är det naturligtvist inte, det kommer ta lång tid med många delmål på vägen. Jag började med att göra ett excellark där jag redovisar alla inköp jag gör och alla pengar som kommer in. Detta gör jag för att veta vad jag spenderar mina pengar på och kan förhoppningsvis agera bättre när jag ser vad som kostar pengar i mitt liv. Det här excellarket blev snabbt mer avancerad och detaljrik men som någon vis man sa en gång, What gets measured gets done. Efter de insikter jag fick så kunde jag sätta lite mål för året.

  • Investera minst 60 000 kr i aktier
  • Gå plus 90 000 kr under 2012 (7500 kr varje månad) 
  • Få igång firman på allvar och gå plus (kommer skriva mer om den i ett senare inlägg) 
  • Ha minst 150 000 kr i aktier vid årets slut (vi hade aktier sen förut så allt ska inte komma från i år)
  • Få ned utgifterna (ett vagt mål men viljan att få ned den så mycket som möjligt är stark)
  • Ha en direktavkastning på kapitalet på minst 5 % 
  • Investera inte i aktier med direktavkastning under 4 % 

Jag kommer att redovisa hur det går för oss under månaderna och åren som kommer så titta gärna förbi med jämna mellanrum.

/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar