fredag 13 april 2012

Investeringskriterier

Investeringskriterier är inget jag funderat konkret på, utan har haft lite olika idéer men här är ett första försök att precisera dem. De är inte skrivna i sten utan jag ändrar dom när jag lär mig mer och bara för att aktierna inte uppfyller ett kriterium betyder det inte att jag avfärdar investeringen.

Eftersom jag lärt mig mer och mer under färdens gång har jag bolag idag som jag kanske inte skulle investerat i om jag hade den kunskapen och erfarenheten när det begav sig. Dessa bolag får jag ta en funderar på om jag vill behålla eller inte.

Skulle man sammanfatta mina investeringskriterier till en mening skulle det vara att ”jag söker företag som kan försörja mig och min familj.”

Dock så är det inte så lätt att göra investeringar baserade på bara det, man måste förstå lite mer om företag och börsen för att göra bra beslut. De kriterier jag nog haft under en längre tid men inte konkretiserat hittills är följande.

Jag utgår ofta efter stora företag, gärna large cap men även mid cap, då dessa oftast är de stabilare bolagen.

Jag söker företag som inte har en hög belåning då detta gör dem sårbara. Är man dock duktig på att skapa kassaflöden med dessa pengar kan detta ses med blidhet till en viss grad.

Jag är en utdelningsinvesterare, det vill säga, jag köper ett bolag för att få utdelningen under många år och är mindre intresserad av kursutvecklingen (även om den naturligtvis spelar in). Därför har jag ett krav just nu på en utdelning på 5% som kan sänkas till 4% om det är ett otroligt bra företag som antagligen kommer växa och ge mig kompensation för dagens lägre utdelning.

Jag pratade om stabila företag och stabilitet får gärna vara fallet med omsättningen också som gärna får växa i ett stilla mak. Jag är alltså inte ute efter fluktuerande företag som går upp 100% ett år för att gå ned 50% ett annat.

Utdelning få även den öka stilla istället för att åka jojo mellan åren, men uppåt ska den.

Jag ser även starka ägare som är med för en lång tid framöver och utgör basen och ser till så företaget skötts ordentligt.

Så för att punkta upp det så ser det ut såhär:

  • Stora företag 
  • Stabilitet (både när det gäller omsättning och utdelning)
  • Inte hög belåningsgrad 
  • Hög direktavkastning med möjlighet att öka under åren
  • Starka ägare 
Man skulle kunna hävda att jag söker efter tråkiga bolag och det stämmer till en viss gräns. Jag är inte ute efter nästa stora kursvinnare, händer det är jag glad men det är inte det primära målet. Jag är ute efter ett företag som kan försörja mig och det går inte med ett opålitligt bolag som ställer in utdelningen eller går i konkurs.

Som man lätt kan se så stämmer dessa kriterier inte in på alla mina bolag men några kryddor då och då kommer jag antagligen slänga in och omvärderingar samt uppföljningar kommer alltid behöva göras.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar