tisdag 3 april 2012

Vår portfölj

Jag berättade i förra inlägget att jag ägde Ratos och tänkte att det var lika bra att redovisa hela mitt innehåll.
Som ni kan se är HM det största innehavet och ett av mina favoritbolag. Det ända dåliga man kan säga om dom är att de är högt värderade, skulle gärna vilja att marknaden överreagerar och tar ned dom under 200 så att jag kan köpa på mig mer. Jag är ganska nöjd med mina portföljbolag förutom kanske Transcom som haft en riktig svår tid och Enquest som inte levt upp till mina förväntningar. 
Beijer Alma är ett bolag som är stabilt och ökar sin vinst och utdelning varje år, mycket bra bolag. 
Clas Ohlson har det gått bra för på senaste efter ett dåligt 2011 och jag hoppas de fortsätter sina expansionsplaner. 
Även Investor fick komma med på ett hörn men har en liten del av portföljen. Anledningen är att jag tror att substansrabatten  kommer minska och deras bolag är stabila. 
MQ är ett komplement till HM. De är konkurrenter men har en aning olika kunder. MQ har lite dyrare kläder medan HM tar lågpriskunderna.
NCC köpte jag på väldigt låga nivåer när direktavkastningen låg på 10% och jag trodde det var ett skämt. Men icke, Mr Market hade fått ett av sina hjärnsläpp och jag tackade och tog emot. Nu ligger vi sisådär 40% upp på den.
Ratos har levererat gång på gång och deras premiumvärdering finns det verklig anledning för. En direktavkastning på 6% skadade inte heller så det blev ett inköp.
Skanska köpte jag faktiskt då en vän rekommenderade dom och det har varit ett lyckat köp hittills. Var försiktigt med råd från vänner förresten, både Enquest och Transcom köpte jag på inrådan av en vän, man lär av sina misstag?
Tele2 har haft en otrolig resa och vi aktieägare har gottat oss åt den med tacksamma blickar. En utdelning förra året som var helt otroligt över förväntningarna och en detta år på 10%. Ska man vara lite negativ så undrar man om de har råd att fortsätta på detta sätt, även de måste ju återinvestera.
Allt som allt så är jag upp 11% sedan årsskiftet så helt i linje med börsen i stort.

Har ni någon synpunkt eller tips får ni naturligtvis kommentera
/Henrik

2 kommentarer:

  1. Vilka är dina kriterier för köp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan säga som så att de har utvecklats under tiden jag lärt mig mer. Några av innehaven skulle jag inte köpa idag och kommer antagligen sälja av snart. Mina kriterier för köp idag kan väl sammanfattas som stabila bolag med ökande vinst och utdelning. Viktigt för mig är just utdelningen och utdelningstillväxten som jag en dag hoppas kunna leva på. Det kommer komma ett mer utförligt svar inom kort så håll till godo

      Radera