söndag 1 april 2012

Resultatrapport för Mars

Det har precis blivit ny månad och jag tänkte presentera månadens resultat.
Jag investerade i Beijer Alma denna månad för ca 6000 kr då jag gillar deras stabila företag med stigande vinster och inte minst, utdelning. Utdelningshistorik, utdelningsgrad och förväntad utdelning i framtiden är något jag tittar mycket på då jag köper för att behålla aktien i år framöver. Beijer Alma har ungefär 6 % i utdelning vilket ligger i linje med den utdelning jag har som mål att få i år. Sen hoppas man naturligtvis på en ökad utdelning nästkommande år med det får framtiden utvisa.
Som ni kan se i tabellen här nere så ökar min skuld till CSN med 6000 den med. Det är nämligen så jag finansierar mina aktieköp, genom billiga lån som sedan ger mer avkastning än det kostar att låna, tack farbror staten.
Dock lyckades jag inte nå upp till mitt mål med +7500 kr denna månad, långt ifrån. Jag låg ganska bra till tills aktienedgången nu i slutet av månaden kom men jag gjorde även ett inköp av en välbehövlig ny dator till frugan som nog är den största förklaringen. En annan delförklaring är att Beijer Alma handlades utan rätt till utdelning nu innan månadsslutet men utdelningen kommer först i april.

Målet på 7500 är ett tufft mål för oss just nu med tanke på att båda studerar och bara jobbar extra vid sidan av men tanken är väl att om jag inte faller allt för långt efter så kommer jag kunna ta igen det sen när sommaren kommer för att inte tala om när jag är klar med studierna.
Ni kanske även har lagt märke till de tre sista raderna, kan tänka mig att de behöver en liten förklaring. Kvarvarande månader är när jag senast ska ha en nettosumma på 1 miljon.
Snitt/månad = 7500 är hur nära jag var målet på 7500 denna månad. I februari var jag över målet med 1231 och denna månad var jag under med 5673.
Snitt som krävs återstoden är en mening som är grammatisk fel men som berättar hur mycket jag måste gå plus resterande månader för att nå målet med 1 miljon på de månader som är kvar.

Jag har som ni ser även lagt ut en graf som kanske kan behöva förklaras lite närmare.
Den blå linjen visar hur nettoförmögenheten ser ut om den ökar med 7500 kr varje månad.
Den röda linjen är utfallet, alltså hur jag faktiskt ligger till.
Den gröna linjen är en slags utopisk dröm om att jag ska vara miljonär på min 31-årsdag, kanske inte helt realistiskt men en kul linje att jämföra med.
Den lila linjen är en ökande tillväxt kurva som ökar med lite över 1 % varje månad. Den kommer sammanfalla med den blå linjen vid målet. Den är där då det antagligen kommer bli mycket tufft att nå målet med 7500 kr med en studentinkomst och så länge jag håller mig runt denna kurva borde jag nå målet.
Den ljusblå linjen kommer även den att sammanfalla med de andra vid målet men är mer där som ett varnande exempel nu under studietiden. Skulle jag börja falla nära den borde jag göra drastiska saker för att komma upp närmare målet igen då värdeökningen på denna linje blir allt för stor mot slutet för att det ska vara realistiskt. Så målet är att hålla mig borta från den ljusblå linjen.

Som ni kan se var Februari en bra månad då jag lyckades ta mig upp till utopilinjen för att sedan dala ner ganska kraftigt och ligger nu strax över den lila linjen som är mer realistisk. Dock har jag hoppet uppe om att april månad kommer leda resultatet närmare den blå linjen.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar