söndag 29 april 2012

Budgetgenomgång

Mitt mål på + 7500 kr i månaden är något jag sagt förut är ett högt uppställt mål men har man ett mål ska man nå det också.
Jag når helt enkelt inte upp till det i nuläget och tänkte gå igenom mina utgifter för att se om det är något jag kan skära ned på så att målet nås.

Boende: ca 4300 (internet och el ingår)
Det är en hyra som jag vill få ned och flytta vill jag också, dock går det inte göra det nu när jag studerar då jag behöver ett jobb för att få ett lån så vi är mer eller mindre fast med hyran vi har.
Sen blir antagligen hyran mer när vi flyttar om man räknar in ränta på lånet.

Mat: ca 500
Innan ni undrar hur jag kan ha en sådan liten matbudget så kan jag ju berätta att det är Rebecka som köper in maten och eftersom hennes utgifter och inkomster inte är med i budgetten jag presenterar varje månad så blir min matbudgett låg. Jag betalar maten någon gång ibland när hon glömt kortet men vi har delat upp det så av bekvämlighetsskäl och det funkar bra.
Någonting som döljer sig i denna siffra är dock några kebab och hamburgare och detta är något jag måste bli bättre med om jag vill lyckas med mina mål. Oftast blir det ett inköp under lunchen på jobbet om jag glömt matlåda och eftersom det inte är varje dag jag jobbar kan det vara lite svårt att komma ihåg det när man ska middagen dagen före.

Transport: ca 500
Jag bor i Stockholm så det är studentkortet på SL som gäller. Här är det svårt att dra ned då jag är mer eller mindre beroende av det.

Kläder: ca 100
Jag köper nästan aldrig kläder, kanske 2-3 gånger per år så runt 100 kr borde passa. Känns inte som om jag kan dra ner mycket här heller. I år har det hitills blivit 0.

Mobil: ca 150
Här inräknas både min och Rebeckas mobilräkning och jag är rätt nöjd med den låga siffra vi har här. Vi skickar tex gratis sms till alla och ringer näst intill grattis till de flesta vi känner.

Nöjen: ca 100
Här ingår nöjesresor, bio och allt annat man kan tänka sig. Den hålls också nere på en låg nivå och läggre skulle bli svårt att få den.

Övrigt: ca 200
Här kommer födelsedagspressenter, julklappar och i princip allt som inte kan räknas in här uppe. Jag räknade dock inte med datorköpet då detta bara sker vart 4:e år eller så.

Totalt: 5400
Efter att ha gått igenom denna lista kan jag inte se att jag ska kunna spara in på något mer än uteätningen så om jag vill nå mina +7500 kr i månaden får jag se till att jobba mer.

Jag behöver alltså en inkomst på 5400 + 7500 = 12900 kr varje månad. Detta är inte en rimlig inkomst i nuläget, inte ens med utdelningar.
Så då blir sluttsatsen att antingen kommer jag inte klara av detta mål eller så måste jag jobba hela sommar, börsen går upp några procent varje månad, att firman kommer igång på alvar och går riktigt bra eller någon kombination av de tre.

Det är en liten nedslående tanke att målet nås om börsen går bra och missas om det går nedåt men det är något jag vetat länge. Man får glädja sig med att om börsen går ned kan jag köpa aktierna jag vill köpa på låga nivåer och på lång sikt komma närmare målet, men mer om den tanken i ett annat inlägg.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar