torsdag 19 april 2012

Utdelning och Tele 2

Den stora utdelningssäsongen har varit igång några veckor nu och även vi har fått in några av de förväntade utdelningarna. Jag satt och tittade på de pengar som har kommit in och ju fler utdelningar vi får in, desto gladare blir jag. Det är ju utdelningarna som är det vi är ute efter och hoppas kunna leva av en dag. Glädjen kommer nog av just detta, att det börjar röra på sig och friheten börjar nalkas. Javisst, det är fortfarande bara i liten skala men det går ändå framåt. Jag gjorde en sammanställning på de företag som redan sagt hur mycket de kommer ge ut i år och gjorde en ungefärlig överslagräkning hur mycket min yield on cost kommer bli i år: 5,82%. Eftersom mitt mål var 5% så känns ju det naturligtvis bra men nu när man är så nära 6% så siktar i alla fall jag automatiskt högre mot just 6%.

som en del av att försöka få upp utdelningen mot 6% så köpte jag på mig mer Tele2 i dagarna. Som jag skrivit förut har de en utdelning på 13 kronor i år och aktiekursen är just nu på 130,9 så nästa 10% utdelning. Det var inte bara för de 10% utdelningen jag investerade i företaget men det en bidragande orsak.

Nu läste jag precis rapporten från Tele 2 och tyvärr så gick det inte lika bra som man hade hoppats och aktien faller. Jag var medveten om att ett priskrig hade rasat men trodde inte att det skulle påverka deras resultat så mycket och nu väntar kostnadsbesparingar. Det var tråkigt att de gav sig in i detta priskrig så aggressivt som de gjorde men det positiva av det är att de nu i alla fall kan öka prognosen för försäljningstillväxten.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar