lördag 31 mars 2012

Mål med bloggen

Tänkte att det kan vara en bra idé att skriva om varför vi har den här bloggen och vad målet med den är.
Jag antar att det är för att få struktur på våra tankar kring ämnet och när man har en blogg måste man konkretisera det hela och jag tror att vi kommer få bättre resultat tack vare det.
Jag kan ju börja med att berätta om varför vi valde frihetsinvesteringen som namn på bloggen. Ni fick lite hintar om det i föregående inlägg så med risk att repetera det som redan sagts så är hela poängen att bli fri.
Att bli fri kan betyda många saker men vad vi menar är att vi får bestämma över vårt eget liv och vardag så mycket som möjligt.
Hur det här frihetsbegreppet kommer ta form i framtiden låter vi vara osagt då det faktiskt är a work in progress. Det som kommer vara fokus från min sida är den ekonomiska friheten vi vill åstadkomma. Tanken är att vi tar våra surt förvärvade pengar som vi sålt vår tid för att få ihop och investerar dem i saker som ger oss en större summa tillbaka. Det kan vara allt ifrån aktier, fonder, räntebärande papper, uthyrning av hus och andra ägodelar mm. Jag tror ni förstår konceptet, ska helt enkelt skapa oss en stadig inkomst som vi kan leva på utan att behöva arbeta (så mycket) för det, en passiv inkomst. Jag vill bestämma när jag vaknar på morgonen om jag vill arbeta idag eller om jag vill ligga på stranden, utveckla mig själv, umgås med vänner eller någonting annat roligt. Jag vill helt enkelt inte vara en löneslav som jobbar hela dagarna för att få några få timmar varje kväll till mig själv och min familj. Det här frihetsbegreppet kommer att utvecklas mer under tiden men jag låter Rebecka skriva mer om det i senare inlägg.


/Henrik

1 kommentar:

  1. Hi Henry

    Please can you send me your email address. I have information regarding a new finance website (based in Sweden) that you will find interesting.

    - Afsana

    SvaraRadera