måndag 28 januari 2013

Brevet jag aldrig ville se

Nu kom brevet jag aldrig ville se, brevet jag hoppades på skulle glömmas bort att skickas till mig. Idag kom återbetalningsbrevet från CSN.
Jag tyckte det var lite komiskt att det första de skriver på första sidan är inte "Hej" eller någon annan trevlig hälsningsfras utan "Dags att börja betala!". Jag skrattade lite i min nya dystra sinnesstämning. Det lät som en replik från en gangsterfilm där de kommer med ett basebollträ och kräver pengar.
I alla fall så var inte återbetalningen så farligt hög som jag hade trott i och med de nya reglerna, ynka 6800 ville de ha från mig per år. För mig känns det väldigt lite och just nu är det bra, men tanken och frestelsen att betala in mer för att få bort lånet är överhängande. Jag ogillar att ha lån och vara skyldig personer/institutioner pengar men samtidigt är det ett bra lån då räntan är så låg. Efter någon mikrosekund slog det mig att vi ändå kommer behöva ta bostadslån som räntan kommer vara högre på, så det är ju bara dumt att betala tillbaka. Första inbetalning sker i februari och nu när dimman har lagt sig känns det ändå ganska bra att börja betala tillbaka lånet trots att jag aldrig ville ha brevet från början. Så även fast det är ett bra lån att ha så känns det skönt att jag börjar bli av med det, även om avbetalningstiden kommer ta ruskigt många år i deras takt.
Intressant hur man kan ändra uppfattning så snabbt.
/Henrik

3 kommentarer:

  1. Glöm bara inte att de räknar upp avbetalningstaken med en tänkt löneökningstakt, så att det går långsamt i början men fort på slutet. Sedan är CSN-ränta inte avdragsgill heller (men det är "inbakat" via en lägre ränta). Summa summarum så är det inte rationellt att betala av lånet för snabbt som du säger, men det kan kännas skönt :-)

    SvaraRadera
  2. ok bra att veta, då lär den öka längre fram. tack för informationen.

    SvaraRadera
  3. Ja precis, men det går trögt i början. Det är nog först på slutet (om tio-tjugo år eller något) som det tar riktig fart.

    Samtidigt finns det ju en inbyggd krockkudde i CSN-lånet också om jag har fattat det hela rätt. Om man skulle bli utan inkomst av någon anledning (arbetslös, whatever) så kan man få minska eller skjuta upp sina inbetalningar till CSN. Ännu ett skäl till att prioritera andra lån.

    Själv har jag för tillfället inga andra lån så jag kör på lite för fort med CSN, men den dag jag skaffar ett annat lån (bostad) så kommer det nog att prioriteras istället.

    SvaraRadera