måndag 31 december 2012

måluppfyllelse 2012

Nu när sista dagen på årert är här tänkte jag gå igenom målen jag hade för 2012 och utvärdera vilka som klarades av och vilka som inte gick lika bra.

  • Investera 60 000 kr i aktier: Ja här blev det totalt 104411 kr med den nyaste investeringen som redovisas separat i månadsrapporten.
  • Gå plus 90 000 kr under 2012 (7500 kr varje månad: Detta gick inte och nu när jag tittar tillbaka inser jag hur optimistisk jag var. Om allt hade gått exakt som jag velat med inga utgifter som var utöver det vanliga och börsen gått spikrakt upp så hade det fungerat. Det är sällan det blir så. 
  • Få igång firman på allvar och gå plus: Även här får jag erkänna mig besegrad, det har inte gått riktigt som vi tänkt oss och just nu ligger vi på sparlåga och funderar hur vi ska göra. 
  • Ha minst 150 000 kr i aktier vid årets slut: Detta klarades av och ett nytt mål gjordes i ”Månadsrapport Juli” där det nya målet var att ha 185 000 i aktier. Aktier värda 163 877 kr finns idag på min depå och räknar man med internetmarknadsföringsföretaget och mitt eget företag så blir det 184675 kr. 325 kr ifrån målet vilket ändå får ses som att jag klarade av det. 
  • Få ned utgifterna: Detta mål lyckades jag med även då utgifterna redan var låga. Det var dock inte mycket som jag lyckades pressa ned det med men alltid något. 
  • Ha en direktavkastning på kapitalet på minst 5 %: Som jag skrivit innan så lyckades jag även med detta mål och utdelningen blev ca 6,5 % 
  • Investera inte i aktier med en direktavkastning under 4 %: Sen målets gjorts så har ingen investering gjorts i ett företag med utdelning under 4 %, dock har jag kvar några företag som inte ger utdelning och tankarna där om jag ska sälja av dem har gått fram och tillbaka under året. 

Sammanfattningsvis så lyckades jag alltså med 5 av de 7 ursprungliga målen och även med ett mål som lades till under årets gång. Jag får ändå känna mig hyfsat nöjd med det men att jag inte ens lyckats hålla mig över + 3000 kr per månad är beklämmande  Som tröst skulle man kunna räkna med en värdeökning på lägenheten och då ligger jag långt över men det känns inte rätt att ta ut en sådan vinst i förtid. Jag kommer dock ha kvar samma linjer i grafen till nästa år och fortsätta försöka komma ikapp mitt eget mål som satts upp. Jag kan bara hoppas att jag inte har kommit efter så mycket att det inte går att komma ikapp, men med tanke på att jag förhoppningsvis får ett jobb snart så håller jag hoppet vid liv.

Jag återkommer mer om nya mål för 2013 i ett separat inlägg
Gott nytt år på er allihopa, själv har vi karantän här hemma då stackars Rebecka blivit magsjuk
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar