måndag 3 december 2012

Visning och bud

Som trogna läsare vet så funderar vi på att sälja lägenheten och flytta till något större/bättre läge och har varit i kontakt med två mäklare. Nu har vi även haft en visning som var en förhandsvisning för en person som var väldigt intresserad av att köpa en lägenhet som våran och gärna snabbt. Så vi städade lägenheten en dag och den har nog aldrig varit så ren, det kändes riktigt skönt. I alla fall så fick vi ett bud på lägenheten på 600 000 vilket vi hade satt som utgångspris. Vi kände väl inte riktigt att det var högt nog för att inte sätta ut den på marknaden för andra att komma och titta så vi tackade nej. Mäklaren som dock ville ha en snabb affär försökte såklart övertala oss att sälja den, han skulle ju ändå få sin provision så för honom var det bra. I alla fall så har vi inte bråttom, jag ska skaffa jobb och få lånelöfte till en annan lägenhet innan vi kan börja flytta och den här affären skulle ändå gå av stapeln i Mars någon gång.

I månadsrapporterna har jag värderat lägenheten till 500 000 så oavsett om vi säljer nu eller senare så kommer det bli en nivåskillnad i vad vi helt plötsligt har för förmögenhet. Just nu har jag under många månader legat kring den lägsta linjen i diagrammet men med lägenheten såld skulle jag alltså i ett svep hamna över den översta linjen, alltså mitt drömscenario typ. Det känns väldigt bra när man tänker på det, alltså att man ligger ganska bra till även om det ser lite smått dystert ut i månadsrapporten. Det kliar förvånande i fingrarna att verkställa nivåhöjningen nu i förtid vilket jag blev lite förvånad över att jag skulle känna. Men som många visa män har sagt, ta inte ut segern i förskott och absolut inte i en (bostadsbubbla?) tid som denna.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar