tisdag 18 december 2012

Oväntad nyhet


Att Ratos hade någonting speciellt i tankarna när de sålde av så många innehav hade man på känn men att de skulle ge sig in i oljebranschen på det här sättet förvånade mig. Om det var ett bra eller dåligt köp känner jag mig knappast kapabel att avgöra men det känns som att risken i företaget har fått upp en aning, eller är jag bara nervös? Oavsett vad så litar jag på ledningen och snacket om att allt skulle vara så mycket bättre med den gamle VD:n tycker jag är larv. En person gör inte ett bolag utan de är ett team, ett team som han fortfarande är med i.

Det som oroar mig är nyheten om att Ratos nu sänker sin utdelning och det med råge. Jag som köpt Ratos bland annat för att de har sån fin utdelning gillar inte detta såklart, dock har jag som sagt tro på ledningen och jag hoppas de fattar rätt val. Det måste ändå ha tagit emot för ledningen att föreslå minskad utdelning då man i många uttalanden försvarat utdelningen och sagt att det ska mycket till för att sänka den, var detta ”mycket till”? 

Marknaden reagerade såklart på detta och initialt gick den ner runt 7% men är i skrivandets stund ner runt 5,5%. Direktavkastningen gick från runt 8% räknat på gårdagen kurs till ungefär 4,5% på dagens med den nya informationen eller om man vill presentera det på ett annat vis (3/5,5)-1= en 45% sänkning av utdelningen. Oavsett så ska jag sätta mig in mer i detta inköp och sänkning av utdelning innan jag bestämmer riktigt vad jag tycker och om jag stannar kvar i företaget eller kanske till och med köper mer, intressant dag var det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar