torsdag 15 november 2012

Vad händer med H&M?


Återigen faller H&M-aktien på börsen och denna gång är det återigen halvdåliga siffror som ligger bakom. Försäljningen steg med 4% totalt men i jämförbara butiker sjönk den med 5%. Alla som följer aktien har med blandade känslor sett hur aktien sjunkit på senare månader, negativa känslor av förklariga skäll då portföljen bli mindre värd men av possitiva känslor då man kan köpa in aktien på attraktiva nivåer. Så som det ser ut för min del så blir de possitiva känslorna mildrade då jag inte har mycket kapital att lägga in, vi har en liten pengaflödesproblem i familjen. Jag har jobbat ganska lite månaderna som gått och därmed har lönen blivit liten och liknande situation gäller för Rebecka. Situationen är alltså på inget sätt idealt så jag får ta mig en funderare på hur jag ska få fram kapital. Som grädde på moset så investerade vi det vi hade i ett annat företag för inte så länge sedan, mer om det i ett senare inlägg.

Man kan dock ställa sig frågan om H&M är värd en till investering. Det svar som känns mest naturligt är "ja såklart" men kommer de kunna växa som de gjort i framtiden? Jag har en liten gnagande känsla någonstans därbak i huvudet som inte funnits där förut som säger att den kanske inte är ett så klockrent fall som det en gång var. Men samtidigt en större känsla som ligger mycket mer nära till hands som säger att HM är ett underbart företag och att jag vore en idiot som inte köper när företaget ligger lågt. Den konstanta kampen mellan "möjlighet och rädsla" kanske man kan säga och ganska troligt är ändå att möjligheten slår rädslan om bara jag får fram kapital.

Bättre verkar det gå för Clas Ohlsson för tillfället, 6 % ökade försäljningen med där och i Finland ökade den med hela 25%. Den minaskde dock med 2% i Storbritanien vilket var tråkgit. Om man då ska jämföra H&M och Clas Ohlsson så ökade alltså HM totalt med 4% och marknaden gråter, medan Clas Ohlsson ökar totalt med 6% och markanden jublar. Nog förstår jag varför de två olika reaktionerna sker men det är lite komiskt ändå. Man har helt enkelt inte samma "krav" eller förväntningar på Clas Ohlsson som man har på H&M.
/Henrik

2 kommentarer:

  1. Mycket svängningar i HM aktien men det passar mig bra som vill in i bolaget lite billigare. Jag tror på HM i långaloppet och tror de kan växa i de nya marknaderna som öppnas upp i Kina och Indien. Så för mig får de gärna sjunka ett tag till så jag kan köpa in mig lite mer.

    SvaraRadera
  2. Jo jag håller ju med dig, insåg att det bara är den försiktiga jag som kom fram ett tag där, HM är ett otroligt bolag

    SvaraRadera