söndag 18 november 2012

Företagsvärdering

Jag berättade i tidigare inlägg att jag för någon tid sedan investerade i ett nytt företag vilket fortfarande är i startgroparna, men lustigt nog så har jag redan tjänat lite pengar genom min investering. Pengarna kommer dock fortsätta jobba i företaget så det är inget snack om att ta ut det som utdelning än på ett tag. Så nu sitter jag och funderar hur jag ska redovisa detta i månadsrapporten så att den blir så sanningsenlig som möjlig. Å ena sidan kan man tycka att företaget blivit mer värt och man då ska skriva upp värdet precis som om den hade varit värderad på aktiemarkanden. Å andra sidan så känns det rent spontant konstigt att så snabbt bara skriva upp det som en värdeökning även då jag inte kommer se pengarna på bra många månader. Det är ju ett mindre företag med alla de risker som medföljer och ”stora” utgifter som kommer komma så gör jag mig en björntjänst eller lurar jag mig själv om jag skriver upp företaget i och med att jag vill göra en försiktig värdering? Ska man kanske vänta några månader med att ändra värdet eller borde man lägga på en lagg på en tid så att det redovisade värdet var det värdet som var aktuellt för några månader sedan? Är det någon som känner igen sig i det jag beskriver och vill hjälpa mig tänka rätt i frågan skulle jag vara tacksam.
/Henrik

4 kommentarer:

  1. Spontant känner jag att det kanske vore rimligt att se över värdet vid bokslutet en gång per år. Det är väl då man oftast får den mest kompletta bilden över hur situationen är.

    SvaraRadera
  2. Jo då blir det såklart så rätt det kan bli men jag vill ju ändå försöka få med utvecklingen från månad till månad i den vanliga månadsrapporten

    SvaraRadera
  3. Gör en separat rad i redovisningen där du skriver in typ "osäker intäkt" eller varför inte "osäker fodring" eller något liknande. Då har du mer koll på vad som är vad. Men det finns risk att det börjar svänga en del om du ena månaden lägger på en massa som sedan visar sig inte vara rätt och du måste ta bort det. Du kan ju sammanfoga detta med din egen idé att redovisa någon månad efter för att avvärja den risken. Tack för en bra blogg

    SvaraRadera
  4. Det låter inte som en dum idé, jag tackar och bockar.

    SvaraRadera