onsdag 21 november 2012

Bjässarnas favoritaktier

Jag har varit i startgroparna att skriva detta inlägg under en tid men saker har kommit emellan som det alltid gör i livet så denna "nyhet" är hela 9 dagar sen. Jag tror dock inte att den fördröjningen gör något i detta fall.

I pappersupplagan av SvD Näringsliv läste jag en lite rolig artikel om vad de stora placerarna investerat i och sålt på sistone. Tidningen visade vad AP fonderna och de stora bankernas största fonderna hade för tre största köp och tre största sälj under den senaste tiden.

Det visade sig att två av mina innehav var överrepresenterade på säljsidan, H&M och Telia. Telia har varit i ett konstant blåsväder och mediacirkus på senaste och många placerare har valt att sälja pga moraliska och etiska värderingar. Detta är helt förståeligt och resultaten har väl inte imponerat på senaste heller. H&M Är jag glad att jättarna säljer av så att kursen blir pressad. Bara jag kan få loss kapital så köper jag, ja jag har bestämt mig att lyssna till min erfarenhet istället för min rädsla. Ni kan läsa den diskussionen här.

Det bolag som såg ut att ökas med i de flesta portföljer var Volvo som tydligen känns undervärderad, jag ska nog ta en titt på företaget och se om det är något jag vill investera i. Annars var det ganska blandade skurar i både köp och sälj och Alecta har faktiskt köpt på sig mer H&M.

Ett annat företag som sålts mycket är Scania då resultaten inte lever upp till förväntningarna och synergin/samgåendet med MAN verkar dra ut på tiden och tålamodet tryter hos ägarna.

Kontentan av detta är i alla fall att folk får gärna sälja de aktier jag äger så att jag kan köpa upp dom ännu billigare, REA på HM.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar