torsdag 4 oktober 2012

Sluta försöka ge mig dåligt samvete


Hur ska man göra med insamlingsverksamheter och andra som gör bra saker men som vill ha ens pengar och ger en dåligt samvete om man inte för varje gång ger mer? Tanken slog mig när jag gick hem idag och en tjej från Amnesty pockade på min uppmärksamhet. Jag visste ju vad hon ville ha, mina pengar. Jag ville inte ge några pengar till henne då jag redan ger till dem jag vill ge till och sa ”tack men det är bra” varpå hon svarade ”det blir bättre med dig”. Ja självklart är det sant, typ. Det blir ju inte direkt bättre bara av att jag ger pengar men jag förstod hennes poäng. 

Problemet är ju att dessa insamlingsverksamheter, rädda barnen, plan international, diverse sjukdomsfonder som cancerfonden mfl, green peace, amnesty i det här fallet och många många fler, de ska allt som oftast försöka ge mig dåligt samvete efter att jag nekar dom mer pengar. Är det lite av deras jobb att ge alla som inte ger just dom pengar dåligt samvete eller är jag ensam om att känna såhär? Jag blir ju snarare mindre benägen att ge dom pengar för att de försöker att få mig må dåligt. Det värsta är ju att de inte vet om jag redan ger dom en massa pengar, de ska ändå försöka lirka sig in i mitt samvete och få mig att ge mer.

En vän till mig som också är student och har därmed en mycket begränsad budget ger pengar varje månad till lite olika verksamheter som hon känner att hon vill stödja. En dag ringde det en kille från en av dom och sa något såhär. ”Hej jag heter XX och ringer från YY och du ger ju oss ZZ pengar varje månad, det är ju lite lite så vi undrade om du kunde tänka dig höja din donation lite”. Min vän blev lite arg på denna person som först har mage att säga att hon ger för lite pengar och sedan vill ha ännu mer, alltså först gör henne sur/ge dåligt samvete och sedan be om mer pengar, smart taktik. Utskällningen kom och personen i telefonen gör nog inte om den tabben igen.

Är det någon som läser detta som driver in pengar på detta sätt, snälla sluta, ni skjuter er själva i foten. Jag ger inte pengar till verksamheter som försöker ge mig dåligt samvete, punkt slut.

/Henrik

2 kommentarer:

  1. Med tanke på att Sverige har haft världens högsta skattetryck eller näst högsta i drygt 40 år kan man tycka att det borde räcka?

    SvaraRadera
  2. haha ja det var ju en aspekt på det hela som jag inte tänkt på. Dock går ju inte skattepengarna till alla dessa verksamheter men jag antar att din poäng är att den borde göra det

    SvaraRadera