måndag 22 oktober 2012

Om du har en Telia, vill du dela den med mig...

Om man har ett äpple och delar den i två, bli då de två delarna större än vad hela äpplet var en stund innan. Jag tror till och med ett dagisbarn ser det självklara svaret och skulle titta konstigt på mig om jag frågade. Ändå tror Caroline af Ugglas att det kommer hända om man delar Telia i två delar. Som en värdeinvesterare kan jag inte se logiken i att det på något sätt skulle få människor att vilja betala mer för företaget/en. Jag ser snarare en massa kostnader som tillkommer. Inte nog med alla engångskostnader och omstruktureringar  vi har även en till styrelse med VD att betala. Telia får svårare att rekrytera bra arbetare då en stabil basmarknad lockar en viss typ av folk medan ett expansivt äventyr drar andra medan en tredje grupp vill ha möjligheten att gå mellan de båda marknaderna. Nej, den ända vettiga anledningen med detta är att man inte vill äga ett företag som kanske inte har rent mjöl i påsen, här är mitt tips till problemet, sälj.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar