tisdag 9 oktober 2012

MQ, en blunder

När MQ skulle börsintroduceras gjorde jag en analys av företaget som visade sig vara alldeles för optimistisk. Jag hade inte räknat med en så långdragen kris eller kriser om så vill det och hoppats att deras mode skulle attrahera fler. Det är nog dags att erkänna att jag gjorde en blunder och får betala dyrt för det.

Aktien har gått ned nästa 40% sedan introduktionen och nu sänker ledningen utdelningen till 0,87 kr per aktie (1,1). I och med det kommer aktien vara en av mina absolut lägsta utdelare på 2,7 procent så nu sitter jag här och funderar på om det är dags att ta sina förluster och gå vidare eller om man ska hoppas att de vänder på skutan. 

Det som talar för att de ändå blir bättre är resultatet på 12 miljoner jämfört med 11 miljoner och resultatet per aktie på 0,35 detta kvartal jämfört med 0,32 förra året. Dock skriver dom att det är mycket pga att väder och vind påverkade föregående kvartal så negativt. Nej det som egentligen talar för företaget är att de tar marknadsandelar och att omsättningen fördubblats i Norge, men för mig är dessa två en klen tröst.

Marknaden verkar dock se positivt på rapporten då aktien stiger med 1,7 kr per aktie i skrivandets stund. Går man in idag får man strax under 4,5 procent i utdelning vilket kan locka men jag går i valet och kvalet att sälja av aktierna och fokusera på något annat. Jag tänker dock inte göra det fören jag känner mig 100% säker på mitt beslut.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar