tisdag 5 juni 2012

Frihet i London

Nu på torsdag ska jag åka till London, själv. Jag har tidigare aldrig åkt utomlands på egen hand, vanligtvis så åker jag med familj eller med Henrik, det som folk gör i allmänhet antar jag. Helt själv vill jag inte påstå att jag åker dock, jag kommer möta upp en vän där som åker tidigare och lämnar tidigare. Jag kommer dock spendera två hela dygn ensam i London!

Det blir en spännande resa, min erfarenhet är att jag blir väldigt feg när jag åker utomlands, vågar inte lära känna nya människor och fråga folk om saker (t.ex vad saker kostar, tycker väldigt illa om påtryckande försäljare och vill inte dra på mig någon). Men det positiva är att jag kan göra precis vad jag vill utan att behöva känna att det finns något som man "måste" göra, t.ex. kolla på gamla byggnader (något jag tycker är ganska trist på semester om man inte har någon lokalbo som kan berätta historien bakom monumenten).

Ännu en positiv (negativ?) sak är att jag helt och hållet är utlämnad till mitt eget ekonomiska omdöme. Som en del i min och Henriks "deal" ska han inte lägga sig i vad jag gör med min sida och jag ska lägga upp en egen budget för att jag själv ska ha koll på vad jag gör med mina pengar. På denna semester kommer jag därmed inte att sätta upp gränser för hur mycket jag ska spendera tillsammans med Henrik, det är helt upp till mig.

Jag har som jag nämnt tidigare inte alltid haft så god kontroll på min egen ekonomi. Det här är ett tillfälle för mig att uttöva mina nyförvärvade egenskaper när det gäller "smart ekonomi" (min egen benämning på vår ekonomiska filosofi). Här är de fällor som jag skulle kunna hamna i på min resa, och som jag tror många hamnar i förutom mig:

1. Tro att jag gör en investering när jag köper något jag "ändå skulle ha köpt i Sverige" (t.ex. något som inte kommer passa om ett år eller något jag inte alls skulle ha köpt och inte ens har nytta av).
2. Köpa något av dålig kvalite jag tror är av bra kvalitet och som går sönder hemma och som jag inte kan reklamera p.g.a. att jag är i Sverige.
3. Köpa något till Henrik som det visar sig inte passa eller som han inte tycker om. Eller till någon annan för den delen.
4. Bli lurad av taxichaufför (ingen stor risk eftersom jag tycker att det är jätteläskigt att åka taxi) eller försäljare som vet att man inte kommer från området (större risk i kulturer där man prutar mycket, nog inte så stor risk i London tror jag).    
5. Tänka att det inte är riktiga pengar eller att semesterkassan är helt separat från den "vanliga kassan" (som om det handlar om två helt olika konton och semesterkontot aldrig sinar, det här är givetvis undermedvetet för rent logiskt sett så stämmer det ju inte förstås).
6. Spendera pengar på flygplatsen och resor till och från flyg (jag har flera gånger roat mig med att jämföra taxfree priser med "vanliga", i princip inte så billigt som de utger sig för att vara). Dyr och dålig flygplansplatsmat och sötsaker.
7. Onödiga utgifter som kunde ha undvikits om jag tänkt till en extra gång, t.ex. bokat biljetter någonstans tidigare eller gått den dagen på museet när de har gratis inträde.

Smarta val jag gjort för att förhindra dessa eller andra faktorer så mycket som möjligt:
1. Bor hos soffsurfare (community för såna som inte har problem att öppna sitt hem för främlingar, vi har gjort det en gång tidigare och det blev väldigt lyckat den gången). Gratis!
2. Boka ev. musikalbiljetter i förtid. Jämföra olika sajters sidor och valt plats efter pris och läge.
3. Träffa upp min vän som kan London sen innan, får hum om vad man ska tänka på och vad saker brukar kosta.
4. Kolla på turistsidor vad dom rekommenderar att man inhandlar i London när det gäller pris och kvalite.
5. Ta med matsäck för resan och ev. godis.
6. Gjort mig medveten om mina fallgropar (genom att skriva listan ovan). Medvetenhet är nyckeln tror jag!
7. Inte göra saker andra tycker att jag "måste" göra, typ vissa museer eller restauranger. Istället gör jag det jag vill och som är av värde för mig, och spenderar bara pengar i det jag väljer.

Som titeln antyder har jag även funderat på vad man ska välja att spendera pengar på under sin semester. Skor som jag hört är billigare och bättre i London och som räcker länge, investering?? Detta kan man ställa mot tillfälliga nöjen som att gå på musikal, något dyrt men som ökar livskvaliten och som lite är Londons specialite. Upplevelse eller nytta? Den här gången tror jag att upplevelsen går före, jag kommer förmodligen ångra om jag inte ser en musikal, är tveksam om jag kommer att ångra ifall jag inte köpte skor..

Vid pennan//Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar