torsdag 28 juni 2012

Fantasivärld

Jag satt som så ofta tidigare och tittade på siffror i min budget och lekte runt lite hit och dit. Det kan kanske ses som lite slöseri med tid men det håller mig fokuserad och ger bra idéer lite då och då. Jag kom och tänkte på bostadskostnaderna vi har, det är den ensamt största utgiften och består av 35-40 % av våra utgifter. Jag har ingen aning om det är lågt eller högt men för mig är den utgiften ett stort sänke.

Så då börjar ju min hjärna automatiskt försöka sänka eller radera denna kostnad där den ena idén är mer långsökt och ogörlig än den andra.Nu får ni lägga bort rim och reson och kasta ut allt vad ni vet är troligt ur era huvuden och följa med i detta scenario:

Skulle jag lyckas komma på en lösning där vi inte betalar för vårt uppehälle utan vi bor i tält ute skogen eller något annat roligt alternativ så skulle vi alltså kunna sälja lägenheten och bli av med hyran.Vår levnadskostnad skulle alltså minska med 40% och vi skulle ha 750 000 mer att leka med. Jag vet att det står att bostaden är värd 500 000 i månadsrapporterna men just nu ligger det två lägenheter som är någorlunda som vår som båda har utgångspris på 750 000 i vårt område och eftersom detta ändå är en tankelek så låter jag vår gå för det beloppet också.Så låt oss då säga att jag köper aktier för 600 000 (ingen aning om det blir den siffran över) och resterande går till mäklararvode, skatt och whatever. Säger vi vidare att min utdelning blir liknande den jag fick detta år som var runt 6,5% så får jag 39 000 per år. Delar jag det med 12 så får vi 3250 och lägger jag till hyran jag inte längre betalar så blir det runt 7500. Det är mycket pengar man kan spara genom att tänka lite udda.Genom att jag ökat min inkomst och dragit ned mina utgifter tillsammans med mina andra passiva inkomster så blev jag vips helt försörjd. Nog för att jag inte hade slutat jobba eller studera för den sakens skull men tryggheten hade varit trevlig.

Det finns säkert en fallgrop någonstans i detta virrvarr av tankar och uträkningar som ni gärna får peka ut åt mig, men oavsett så är tanken lockande, nu ska man bara få denna fantasivärld att bli verklighet utan att behöva bo i ett tält mitt i vintern.
/Henrik

2 kommentarer:

  1. 35-40% låter mycket. Speciellt för en lägenhet. Vi ligger på ungefär 25% med ett hus på 140m2.

    SvaraRadera
  2. Vi är studenter båda två så vi har inte mycket i inkomst eller utgifter. Det vi har är hyran så det blir en delprocent där.

    SvaraRadera