söndag 10 juni 2012

Månadsrapport Maj – Katastrof eller möjlighet

Denna månads resultat kan vid första anblicken lätt beskrivas som en katastrof och det finns två stora anledningar till detta. Man kan även se det som en möjlighet och jag kommer gå igenom vad jag menar med detta. En katastrof var det första jag tänkte när jag insåg hur månaden började utforma sig och den största anledningen är som för så mång andra, börsens nedgång. Jag köpte Tele2 tidigt under månaden innan utdelningen men efter det har aktien stadigt gått ned precis som de flesta andra av aktierna. Just nu ser aktiefördelningen ut såhär:

Den andra anledningen som jag nämnde är helt mitt eget fel och ärligt talat rätt klantigt gjort. Jag glömde skicka in min tidsrapport på jobbet så min lön uteblev denna månad vilken naturligtvis gjorde mycket för att få ned resultatet. Det gör egentligen ingenting då jag får dubbel lön nu i slutet på juni istället så siffrorna ger en korrekt men lite felaktig bild.

 Man skulle också kunna hävda att det är en möjlighet att köpa in billiga aktier och det är så jag får tänka för att slicka mina sår och fortsätta enligt min taktik . De senaste dagarna har jag funderat på att börja köpa fler aktier i de företag jag redan äger men har inte lyckats övertala mig själv om att köpa mer än. Makroläget i världen är fortfarande labilt och det känns som att det är så många faktorer som talar för att det är bättre att vänta. Dock förde jag precis över en liten summa pengar till depån för att vara beredd om jag ändrar mig.
/Henrik

2 kommentarer:

  1. Fin spridning på portföljen!

    Skulle precis säga att MQ såg riskfyllt och högbelånat ut tills jag gick in och kollade på sifforna: http://www.4-traders.com/MQ-HOLDING-AB-6656248/financials/

    Möjligen stor andel teleoperatörer, och Enquest och Transcom känns som chans, men överlag fina bolag.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om både Enquest, Transcom och teleoperatörerna. De två första köpte jag på råd av en vän som visade sig vara helt fel gjort. Telia köpte jag tack vare den stabila verksamheten och bra direktavkastning. Tele 2 köpte jag mer för direktavkastningen så den har blivit en aning överköpt.

    SvaraRadera