tisdag 4 september 2012

Mäklarbluff

En mäklare ringde mig för en vecka sedan och ville komma över för att göra en gratisvärdering av min lägenhet (och försöka sälja in sig själv såklart). Jag tänkte att det kunde vara kul att se vad han trodde att lägenheten låg på då vi tidigare bara gått efter det som vi sett från Hemnet.

Iaf så kom han, snackade en massa säljsnack och började prata om värdlsekonomin mm vilket fick mig att inse att han bara var tomma ord så han kommer inte få sälja lägenheten åt oss. Han gav dock några bra råd och en värdering av lägenheten.

Summan han sa var lite under det vi hade trott så det var lite tråkigt men vi kommer ändå göra en bra vinst på den så det går ingen större nöd på oss. Lägenheterna häromkring går på runt en halv mille så jag frågade hur mycket av det han ville ha i provision och svaret blev väl spiken i kistan för honom.

Han började i samma veva försvara varför han var värd den provisionen och att han minsann kunde sälja lägenheten för mer än konkurrenterna. Dock vet jag inte om han fick godkänt i matte för när han började prata siffror några meningar senare så var värdeökningen han skulle kunna skaffa åt oss minimal med tanke på hans höga arvode.

Iaf så lär vi inte anlita honom men ni kanske är sugna på lite siffror. Han sa att i denna marknad så kunde vi få 475 000 för lägenheten, 25 000 mindre än vi satt upp som värdet på lägenheten, jag får tänka på hur jag ska göra med värderingen i månadsrapporterna. Han skulle ha 40 000 för besväret och om man jämför med de billigaste mäklarna på marknaden, Hemverket, så känns det som ett rån.

Och att han skulle ha en massa kontakter hit och dit som skulle vara villiga att betala oss mer för lägenheten bara för att vi anlitar honom och inte Hemverket tror jag inte en sekund på, idag kollar väl alla på hemnet ändå.

Är det någon av er läsare som har någon erfarenhet av mäklare och kan komma med tips, idéer, tyckande så får ni gärna höra av er.
/Henrik

3 kommentarer:

  1. Kolla inte alltid priset, tyvärr får man sämre betalt när man anlitar "billiga" (sämre) mäklare. Iallafall i Stockholm finns det statistik på det! Däremot ska man känna sig bekväm med vem som säljer lägenheten, magkänslan har oftast rätt!

    SvaraRadera
  2. Det var intressant, har du någon länk till statistiken som man kan kolla in? Jo magkänslan lär få styra en del av valet och han har jag inget förtroende för.

    SvaraRadera
  3. Kollar också runt på det här med mäklare. Den här tjejen på Kungsholmen verkade ju nöjd med billigare mäklare. http://gymglam.se/sa-tjanade-vi-100-000-kr/
    Frågan är väl bara om man orkar visa själv?

    SvaraRadera