lördag 22 september 2012

Inköp av Ratos

Det blev ett inköp av Ratos strax innan helgen trots allt. Ratos har ju som många skrivit om, haft problem men att kursen går ned till under 60 är enligt mig en överreaktion och jag bestämde mig för att köpa in aktien nu när det finns tillfälle att köpa den billigt. På dessa nivåer så skulle en utdelning med samma förutsättningar som den senaste utdelning bli över 9%, det lockar. Att Ratos väljer att sänka sin utdelning ser jag som ett osannolikt scenario med tanke på försäljningen av både Anticimex och Lindab. Detta ger mycket pengar att hitta nya investeringar för och behålla utdelningen. Låt oss ändå leka med scenariot att de sänker utdelningen från 5,5 kr per aktie, hur mycket skulle man då sänka den? Det mest sannolika om man tror att de sänker är för mig att den då hamnar kring 5 kr, alltså ingen jättesänkning. Utdelning hamnar då kring 8%, fortfarande en attraktiv utdelning. Blir den sänkt med en krona blir utdelningen 7,5% och skulle den mot förmodan halveras så blir utdelningen 4,5%, fortfarande ingen pjåkig utdelning. Själv skulle jag som sagt bli mycket förvånad om den sänktes och så pass mycket som hälften känns helt orealistiskt. Ändå skulle en halvering inte var katastrof och med så mycket uppsida så känns att marginalerna är på min sida om min analys är helt åt skogen.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar