onsdag 19 september 2012

Kepping up with the Joneses

När jag satt och skrev föregående inlägg så kom jag att tänka på att vi alla kämpar en ändlös kamp, inte alls på samma sätt som Sara pratade om men på ett ekonomiskt plan. Varje dag överhopas vi med reklam i alla dess former som försöker få oss att ge dem våra pengar. Varje dag blir vi frestade att köpa än det ena än det andra och eftersom många av de männsikor vi omger oss med också är med i västvärldens konsumtionskultur så är det lätt att även vi dras med i deras beteende. Man ser sin granne köpa ny tv av värsta sorten och arbetskamraten komma in med senaste bilmodellen eller vännen med det nyaste modet. Det är lätt att känna sig som att man också borde ha alla dessa saker och visa upp hur framgångsrik man är. Kepping up with the Joneses säger man i många engelsktalande länder och betyder i princip att man måste hålla jämna steg med grannen som sätter någon slags benchmark som man borde hålla sig kring elelr hellst slå för att bli den nya benchmarken.

Jag hittade en sida som ger tips om hur man håller sig borta från detta beteende som ni kan läsa här.

Jag är säker på att alla skulle bli mycket lyckligare i sina liv om vi slutade jämföra oss med alla runt omkring oss för att se vad vi måste göra för att vara lykliga. Det här är en klische men ack så sant, jämför dig bara med dig själv. Med det menar jag egentligen inte att det är fel att jämföra sig med andra men det beror lite på hur vi gör det. Det är inte fel att bli inspirerad av andra för att förbättra sig själv eller sitt eget liv men problemet uppstår när vi ska nå detta mål bara för att någon annan är där. Det finns mycket som kan sägas om detta ämne och jag kommer säkert komma in på ämnet i framtiden, men för nu räcker detta.
/Henrik

1 kommentar:

  1. Bra inlägg och tack för länktipset. Var också det intressant läsning. :)

    SvaraRadera