lördag 29 juni 2013

Utdelningsskörden 2013

Jag lovade skriva lite om utdelningsnivån nu när alla stora innehav och nästa n alla små bolag gett ut sin utdelning. Det blev en konstigt nog bra utdelning i år även fast Ratos sänkte men siffran ljuger lite då den är så hög för att Tele 2 valde att dela ut de pengar de sålde Rysslandverksamheten för. Ni kan läsa om mina tankar kring det här. 

Siffran då, jo det blev 9,4% i utdelning i år jämfört med 6,7 % 2012. Utdelningen är nu över den summa pengar vi gör av med på en månad så vi skulle rent teoretiskt kunna slippa jobba en månad utan att det skulle kännas av. Pengarna är dock redan återinvesterade och lotten föll på Telia. Andra kandidater var H&M, Skanska, Fortum, som föll bort då de redan utgör en stor del av min portfölj, samt Holmen som jag börjat titta närmare på.

Nästa år får vi se hur stor utdelningen blir men jag har svårt att se att den kan hålla sig kvar på samma nivå om inte de flesta av bolagen väljer att höja utdelningen. Jag har dock internetmarknadsföretaget som jag inte tagit ut några pengar från ännu och vi får se när jag börjar med det. Pengarna därifrån har vuxit bäst av alla mina investeringar men där är det inte en utdelning på samma sätt som i aktier utan jag får lov att ta ut pengar själv lite när jag vill. Jag avvaktar dock men funderar på att göra det framåt hösten eller kanske vintern.

/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar