torsdag 26 juli 2012

Working nine to five...I-lands style!

Sitter här på mitt sommarjobb (receptionist på ett väldigt stort företag) och tänker på hur det med lite eftertanke skulle vara så enkelt att ersätta mina arbetsuppgifter just nu. På hela dagen fram till nu (stänger om 40 min) har jag och en till receptionist tillsammans uträttat följande: gjort ett tillfälligt passerkort (för en dam som glömt sitt hemma) samt lånat ut och sedan återfått en nyckel till ett konferensrum. Man kan lungt säga att mitt största problem med det här jobbet inte är stressen just nu (eller de senaste 3 veckorna) utan snarare ledan och att jag får ont i nacke och rygg när jag sitter still vid datorn så mycket (p.g.a.icke-jobbrelaterade tidsfördriv). Just den här receptionisten har jag inte så mycket att prata med om (man klickar ju inte med alla) så samtal blir det inte mycket av, så ungefär så här ser min arbetsdag ut:

10:00-11:00 ev. skriva in en besökare om man har tur/otur. Sedan kolla mail och Facebook.

11:00-13:00 Den andra receptionisten var här sen sju och tar lunch nu. Jag gör lite rörelseövningar för att förebygga senare nackont. Sedan går hon och lunchavbyter en annan reception. Jag sitter kvar och klickar mig runt på internet, kanske lär mig något. Kollar mail och Facebook igen. Funderar på om jag ska äta min lunch inne eller ute. Säger hej på ett ypperligt serviceaktigt sätt till alla som går ut på lunch. Får inte lämna receptionsområdet eftersom jag är själv och det ju kan dyka upp någon ”närsomhelst” och då får inte receptionen vara obemannad.

13:00-14:00 Lunch! Äter och försöker röra på mig så jag får igång blodet igen.

14:00-17:00 I princip ingen aktivitet, om det mot förmodan kommer någon (kanske en eller två personer som ska besöka eller försöker låna gästparkeringen fast de inte är gäster) så är vi två personer så man får 50% mindre att göra av det lilla som fanns. Brukar ta fram en fet bok här och läsa, ev. skriva lite t.ex. listor eller sådana här blogginlägg.

16:57 Alltid precis innan man stänger kommer det någon som behöver hjälp med något konstigt, eller så är det något strul med systemen eftersom de inte varit använda på hela dagen. Man måste stänga receptionen prick 17:00, inte tidigare p.g.a Murphys Lag. Råkar man lägga undan något, förbereda för stängning genom att t.ex. lägga undan pärmar och stänga ner datorprogram, kan man räkna med att det kommer någon just då och ska ha hjälp med detta och då går det inte för sig att starta en tidskrävande process eftersom man slutar om 5 minuter. Alltså: Gör ingenting ”stängnings-aktigt” fram till två minuter i fem, sen tokskyndar du dig till prick fem med att stänga med allt vad det innebär (hinner man inte klart snabbt blir det ju övertid och det får man inte betalt för, trots att man slitit hela dagen;)).

17:00 (ev.17:03 beroende på hur snabb man är) går man ut mot friheten, går hem och vilar sin trötta rygg och nacke och förbereder morgondagens lunch.

När jag bedriver mitt eget företag i framtiden så ska jag ta mig en ordentlig funderare på hur man kan eliminera sådana här arbetsuppgifter..

PS// Jag kan (eller vill för den delen) inte eliminera den här tjänsten på det här företaget, oavsett hur onödig jag tycker att den är. Jag är glad att jag har sommarjobb.

Vid pennan

//Rebecka

1 kommentar:

  1. hahaha jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Man känner ibland som att man ska bli upptäckt och först då få veta att det egentligen var en massa andra saker man skulle ha gjort. Hihi, lite som att få betalt för att inte göra någonting, som att sno godsi från ett barn :)

    SvaraRadera