torsdag 12 juli 2012

Ryanair - jag gör slut!


Man får ju det man betalar för heter det ju. Ett bra ekonomiskt beslut är när man får det man förväntar sig av de pengar man ger. Bestämmer jag mig för att köpa något billigt för att jag inte har sparat tillräckligt med pengar för att köpa något dyrare men med bättre kvalitet, ska det vara ett medvetet beslut något jag väljer baserat på den kunskap och erfarenhet jag har. Väljer jag den billigaste resan jag kan hitta behöver jag erfarenhet av hur den resan kommer att kännas för mig. Jag behöver testa mig själv (och ibland andra). Det innebär att vi ibland måste ta dåliga ekonomiska beslut för att lära oss var vår gräns går för hur mycket vi kan spara eller hur mycket vi behöver.

Ett exempel på när jag nyligen testat mina egna gränser för vilken nivå mina ekonomiska beslut ska ligga på är när jag reste till och från London. Jag flög med Ryanair, köpte ganska sent och kom därför inte särskilt billigt undan ändå. I efterhand hade en resa med t.ex. norwegian kostat lika mycket och varit bekvämare. Som ni förmodligen vet så drar Ryanair in på mycket av det som flera andra flygbolag ser som självklarheter. Tillgängligheten kostar, extra bagage kostar, mat, utrymme, sittplats (!) och tillräckligt med toaletter (!) (Ni som har följt nyhetsflödet kring Ryanair känner nog igen detta). Är man student som jag är det lockande att köpa ryanairs billiga flygbiljetter. Vem behöver toalett eller sittplats eller mat på en resa som bara tar två timmar? I slutändan kan jag dock rapportera att jag förmodligen inte gör om det. Eftersom jag ville handla där borta tog jag med en stor väska. Jag har problem med smärtor i kroppen och dessa blir inte bättre av trånga obekväma utrymmen direkt. Att bära tunga väskor och packa upp och ner gång på gång för att få till rätt vikt och storlek på väskorna (ryanair har dessutom strängare handbagage-krav än andra flygbolag) gjorde det inte lättare. Långa bussresor till och från båda flygplatserna, också hårt på kroppen och mycket släpande på väskorna på det. När jag inte hunnit äta innan flyget och inte fick kontakt med personalen (som ignorerade mig av någon anledning) för lite dyr mat gjorde mig på väldigt dåligt humör när jag kom till Sverige. När jag kom hem hade jag ont i ryggen, magen och var illamående. Dessutom var jag arg.

Min lärdom: Om jag har gott om tid och energi innan en resa att pilla och fixa med de billigaste bussresorna, skriva ut alla miljoner lappar man måste ha med för allt (har ingen skrivare hemma så jag måste springa en bit bort till skolan), förbereder matsäck och piller som kan lindra en del av besvären, packar lätt och litet och förbereder en hel dag åt själva resandet, kollar upp och jämför priser på allt och förbereder för allt... Så är ryanair kanske värt det. Om jag har möjlighet att jobba de timmar med jobb jag gillar och tjäna in mellanskillnaden istället så gör jag nog det nästa gång.


Jag och Ryanair tar nog en paus i vårt förhållande, jag vill träffa andra...


Vid pennan
//Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar