lördag 21 juli 2012

Dödskorset är här

För ungefär två månader sedan skrev jag om dödskorset och frågade mig själv om den var påväg då vissa indikationer tydde på det. Efter det har jag inte riktigt tänkt på det men nu såg jag att det har inträffat för mer än 10 dagar sedan.

Om man nu följer den investeringsfilosofin så skulle man alltså sälja sina innehav och vänta på att SMA 50 bryter igenom SMA 200 igen underifrån.Jag tycker investeringsfilosofin är intressant och det är väl därför jag håller koll på den men jag är inte villig att följa den själv.

Ser man tillbaka så fungerar taktiken ofta men jag frågar mig själv om den inte har fel denna gång. Kollar man på hur den föregående genombrytningen underifrån för SMA 50 och sedan när den gick ned igen så förlorade man pengar. OMXS30 stod i 1069,64 när man skulle köpa och 1020,44 när man skulle sälja ( 1020,44 - 1 069,64= -49,2).

Det är svårt (läs omöjligt) att spekulera i hur det blir denna gången men jag tror att den kommer bryta upp underifrån ganska snart och skulle inte sälja av mina innehav, det är trots allt inget idiotsäkert system. Dock så vill jag gärna ha fel denna gång och anledningen är enkel. Som en nettoköpare så vill jag att priserna ska vara låga. Jag försökte förklara detta för en studiekamrat i skolan men det tog flera veckor för honom att förstå min idé, får se om jag är bättre på att förklara nu. Eftersom jag inte planerar sälja av mina aktier någon gång nu i den närmasta framtiden så bryr jag mig inte riktigt om vad priserna för att sälja är, däremot så vill jag köpa aktier så ur det perspektivet vill jag ha så låga priser som möjligt.

Det är inte svårare än så och jag vet inte hur jag ska förklara det på ett enklare sätt. Visst, ens aktier blir mindre värda när de går ned men det är ju utdelningen jag är ute efter, inte att sälja dom, så kan jag få mer utdelning för pengarna så borde jag ju bli glad.

För er som inte förstår, läs igenom det några gånger och om ni fortfarande inte förstår så får jag försöka mig på en mer avancerad förklaring.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar