måndag 2 juli 2012

Månadsrapport Juni


Föregående månad skrev jag om hur jag glömt att skicka in månadsrapporten på mitt jobb så att lönen inte utbetalades. Jag lär mig tydligen inte av mina misstag för denna månad fick jag bara en och en halv månadslöner istället för två. Jag var tydligen en dag sen och jobbet kunde inte tänka sig göra ett undantag. Så månadens resultat är som föregående månad helt korrekt men inte riktigt sann. Nästa månad ska dock denna lilla irriterande händelse vara ur vägen då jag såg till att få in rapporten i tid denna gång.















Jag ligger fortfarande under "Absolut minimum" linjen vilket är tråkigt och minst sagt icke önskvärt. Det behövs fortfarande att jag ökar med runt 8000 per månad för att nå mitt mål så 500 mer än utgångsläget, lite surt. Jag måste dock erkänna att månaden gick bra, man ska inte egentligen klaga på när man gått upp 9800. Sista handelsdagen gav ett trevligt uppsving men rekylen lär väl komma, eller?


I slutet på månaden bestämde jag mig för att äntligen våga mig på några fler inköp och saldot sjönk när tre inköp gjordes. De tre inköpen var Skanska, Ratos och Fortum. Skanska sjönk efter att fått några ordrar som jag inte kunde lista ut anledningen till. Jag tror på företaget ur ett långsiktigt perspektiv och storskaligheten gör dom till tuffa konkurrenter som kommer fortsätta hjälpa dom i framtiden.

Ratos köpte jag också på mig en del då dom tagit oförtjänt mycket stryck och de har visat gång på gång att de kan leverera och överträffa marknadens förväntningar. Även om dom sålt Anticimex som jag gillade, så tror jag även i fortsättningen på företaget och litar på ledningen.




Fortum är ett nytt bolag som jag haft ögonen på ett bra tag nu och gillar skarpt. Det är ett stabilt finskt företag med bra direktavkastning som jag hoppas kommer fortsätta leverera. Det ända orosmolnet som gjorde att jag tänkte till både en och två gånger är deras sattsning i Ryssland. Jag tror att det är just Ryssland och den instabila politiska situationen där som oroar mig då Fortum är beroende av subventioner för att tjäna pengar på projektet. Det finns många bloggare som redan skrivit om företaget och jag ska inte upprepa det dom redan sagt men man kan sammanfatta det som att om Fortum inte lyckas i Ryssland så är dom, i mitt tycke, övervärderade men om dom lyckas så är dom undevärderade. Det är naturligtvis lite förenklat men är ni intresserade så läs på lite själva, ett mycket bra bolag är det iaf.

Som jag skrev i föregående blogginlägget så verkar priserna i området gått upp och tanken att skriva upp värdet på lägenheten slog mig men jag avstod. En försiktigt värdering borde vara på sin plats och det känns lite onödigt då jag ändå får reda på vad vi får för den när jag säljer den.


2 kommentarer:

  1. En tanke bara. Vi börjar närma oss all time high för ett antal aktier. Det är inte den bästa tidpunkten att ligga tung i aktier. Det ser ut som att ni har största delen sparpengar i aktier och bara en liten del kontanter.

    Fundera på hur det följer dina linjer om börsen kraschar och går ner 50%. Det har hänt förr och kommer hända igen. Ju bättre börsen går nu desto närmare kommer vi nästa nergång.

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt i att det är en risk att inte ligga likvid i oroliga tider. Om börsen kraschar så kommer garanterat detta avspegla sig i månadsrapporten. Jag ser det såhär, jag köper ägarandelar i företag som jag tror på, dessa ägarandelar tänker jag inte sälja i första taget och skulle det visa sig att aktierna rasar så investerar jag igen och köper då aktierna till rabatterade priser. Eftersom det kommer in mer pengar varje månad och vi har en buffert på våra lönekonton om vi skulle vilja köpa så är jag inte så orolig.

    SvaraRadera