måndag 23 juli 2012

Bokfynd!


Jag älskar böcker! En dröm som både Henrik och jag har är att en dag ha vårt eget bibliotek - ett eget rum avsett endast för böcker och kanske en eller två sköna fotöljer alt. soffor.
Jag lånar mest mina böcker på biblioteket, men om jag tycker om en bok eller om det är en klassiker (varje bibliotek bör ju ha ett visst grundsortiment, och vi har redan börjat bygga vårt) köper jag böcker second hand eller när bibliotek har utförsäljning på utgående böcker. När bibliotek säljer ut böcker brukar de kosta c:a en femma styck. Sen är dessa ofta redan lästa ett par gånger och med stämpel bak i boken samt kanske inte den senaste upplagan/översättningen (därav utförsäljningen).
Detta gör mig inte mycket, innehållet spelar mest roll.
Förra veckan kom jag på detta sätt över en bok som har titeln "4-timmars arbetsvecka". Jag tänkte att jag kanske kunde få lite inspiration och köpte den för en femma. Författaren är varken särskilt pedagogisk eller vältalig, det tvingar läraren i mig att skriva, men en sak fastnade jag för, något jag tänkt på flera gånger: "Det som alla andra gör är fel" skrev denne så provokativt. Författaren har flera väldigt extrema ideer för hur man ska frilägga sin tid, men den här tanken följer lite det jag och Henrik försöker göra, bryta oss fria från de sociala konventioner som vi inte gillar, och gå vår egen väg. Går vi i andras fotspår kommer vårt liv att se ut som alla andras. Men nyckeln till att befria sig från sociala konventioner är medvetenhet! Vad gör jag för att samhället säger att jag blir gladare av det? Shoppar kläder? Olika krämer som ska göra mig vackrare (när man vet att det aldrig finns "mirakelkurer" utan att det alltid återgår till sömn, mat, psykiskt välmående o.s.v.)? Tittar på filmer jag egentligen inte vill se eller läser böcker jag "borde" läsa? Varför gör jag det och ger beteendet mig det som jag tror att det kommer ge mig, det är frågan. Jag befinner mig själv ständigt i en process där jag försöker hitta dessa bovar, det som bara gör en tommare, både själsligt- och plånboksmässigt. Bort med koffein, smink och högklackat! För en annan kanske dessa saker är mer eller mindre viktiga av olika orsaker, för mig innebär det en lättnad att lossa ytterligare stenar från min ryggsäck.

Sen kan jag fylla platsen med sånt som istället gör livet lite trevligare, och lyfter istället för att tynga ner, som en riktigt god bok man har fått för 5 kronor.



Vid pennan
//Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar