lördag 7 juli 2012

Min lön är 7 kr i timmen

Som alla vet så strävar vi efter att bli ekonomiskt oberoende, det är vårt långsiktiga mål. Jag har alltid detta mål i bakhuvudet och många av mina handlingar i vardagen är färgade av det målet. Jag tar gärna och jobbar extra på jobbet för att få in mer pengar eller avstår frestande saker som vänner runt omkring mig spenderar sina pengar på. Jag känner ändå inte att jag inte ”lever livet” eller har roligt på min fritid, jag väljer bara bort eller lägger till delar som tar mig snabbare mot mitt mål. 

Som en vanlig knegare nu på sommaren har detta tänk även lyst igenom på jobbet. Jag försöker ta med mig mat istället för att äta ute som många av mina arbetskamrater, jag tar som sagt extratimmar och när mina arbetskamrater suckar och räknar timmarna tills de får sluta suckar jag av en helt annan anledning, nämligen att snart är mina betalda timmar slut för dagen. För varje timme jag jobbar tar mig i runda slängar 100 kr (efter skatt) närmare mitt mål, eller är det så? För en vanlig svensson som spenderar alla sina pengar varje månad så är det så, men hur är det för oss utdelningsinvesterare som tar våra pengar och köper aktier för dom. Tjänar vi också 100 kronor i timmen? 

Det finns ett annat sätt att se på det som jag tänkte delge mig av. Vi tjänar 100 kronor som vi köper en del av ett företag för som sedan ger utdelning, så det är egentligen då vi ser pengarna. För varje timme jag jobbar efter det att mina räkningar är betalda tjänar jag 4 – 7 kronor varje år. (I år fick jag 6,70 för varje 100 lapp jag köpte aktier för). 7 spänn i timmen låter ju som vad de stackars utblottade människorna i tredje världen tjänar, 1 dollar i timmen. Jag blev initialt lite nedslagen av tanken men skillnaden är ju att jag får dessa 7 kronor nästa år också och nästa och nästa utan att behöva göra någonting. Så jobbar jag en extra dag i månaden får jag 56 kr extra år efter år, jobbar jag en extra vecka får jag 280 kr. Skulle jag lyckas jobba en månad extra så blir det 1120 kronor och för ett år blir det 13440. Sedan är det bara att fortsätta multiplicera tills man kommer upp i sin månadskostnad och till sist multiplicera med 12 för att se hur många EXTRA år man måste jobba för att få sina utgifter helt betalda (om man har samma förutsättningar som oss). 

Så som det ser ut för oss i dagsläget skulle det räcka med 10 extra år för att få allt betalt av utdelningen. 10 extra år låter ju lite mycket men då får man komma ihåg ränta på ränta principen, eller utdelning på utdelningsprincipen om man så vill. Detta drar bort 1 år ungefär enligt 4020:s utdelningsportfölj med 10% utdelningstillväxt och 30 % skatt på utdelningen. Har ni inte den själv tycker jag ni ska gå in på hans hemsida, ladda ned den och leka lite själva. 9 år låter ju ärligt talat inte så kul men nu har vi redan startat vår resa, så 8 år till och då har vi garanterat högre utgifter än vi har idag men samtidigt högre inkomster så det tar förhoppningsvis ut varandra. 

Ärligt talat så blev jag mindre sugen på att jobba de där extratimmarna så om någon vill göra mig glad så kan dom väl säga att jag räknat fel någonstans och komma med en bättre siffra =)

P.S. frugans kommentar på det hela var "Du får lov att jobba hårdare, det där är för lång tid."

/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar