tisdag 12 mars 2013

Långsiktigt eller kortsiktigt

Jag läste en artikel om Fortum som var kort men fick mig att tänka. De pratar främst om att Fortum funderar på att sälja elnätet eller kanske till och med dela ut det. Detta i sig är kanske inte en jättenyhet men jag var intresserad av anledningen. Elnätet är kanske tråkigt men den ger en stabil inkomst som kan behövas när hårda vindar blåser och deras andra delar inte går som tåget.

Anledningen är att man vill fokusera på expansion och själva elproduktionen. Det låter kanske sunt och bra men jag köpte egentligen inte Fortum för att den ska växa sig så stor så att den tar över världen utan för att den just är en stabil kassako, en tråkig aktie jag kan lita på kommer ge mig en bra direktavkastning. Man funderar alltså på att hugga av ett av sina ben som fungerar för att förhoppningsvis kunna växa ut ett annat eller kanske två andra ben. Jag kanske är konservativ men i mina öron låter det inte så smart, man säljer inte av något som fungerar som en stabil inkomstkälla (om man inte får ett riktigt bra pris dvs) för att ”chansa” på att kunna växa lite mer. Jag undrar om man tänker långsiktigt i det här eller bara kortsiktigt.

Det finns naturligtvis en massa ”om” och ”men” i denna historia och i slutändan är slutsatsen som det alltid är: Har man tro på ledningen så stannar man kvar, annars säljer man. Jag stannar kvar.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar