tisdag 5 mars 2013

Jag blev köpt

Jag fick ett mail från en gammal pluggkamrat som efter alla artighetsfraser som behövs för någon man inte pratat med på länge frågade hon mig om jag kunde göra henne en tjänst. Hon behövde hjälp med en opponering på en magisteruppsats som tydligen gick henne över huvudet och hon inte visste vad hon skulle göra.

Denna person har svårt med engelska och fick skriva sin egen uppsats på svenska men hade nu tydligen fått opponera på en som skrev på detta för henne svåra språk. Jag blev lite smickrad att hon hörde av sig till mig av alla. Det var ändå flera år sedan vi pluggade ihop.

Till historien hör att jag hjälpte henne en gång innan då hon fått stränga order från sin läkare att inte sitta framför datorn mitt under den tid som hon behövde skriva klart ett arbete. Denna gång var hon också i bekymmer men här kanske jag snarare skulle göra henne en björntjänst? Kommer hon någonsin bli bättre på engelska om hon aldrig försöker, det är ändå ett språk hon behöver.

Sen kan man ta den moraliska sidan av det hela att det är fel att hjälpa någon annan fuska. Samtidigt sträcker jag ut en hjälpande hand till en medmänniska som behöver hjälp. För att stilla mitt samvete kom vi överens om att jag skulle läsa igenom den och skriva vad jag tyckte, om hon lovade att göra samma sak.

Jag skickade in mina anteckningar till henne och vips satte hon in 500 kr på mitt konto, so much for helping someone, jag blev köpt. Hon hade dryftat ämnet innan men jag hade viftat bort det, tydligen inte starkt nog. Nu sitter jag och funderar om jag har gjort en god gärning eller om jag har gjort en dålig gärning, hur jag än vänder på det så känns det varken eller. Någon som kan hjälpa mig i mina funderingar.
/Henrik

3 kommentarer:

  1. Du ska ta kontakt med hennes skola/universitet/högskola och tala om för dom att hon har lurat dig och att de ska kontrollera om ditt arbete återfinns i det som hon säger vara sitt.

    Hon lurar dig, hon lurar skolan, hon lurar sig själv och hon lurar framtida arbetsgivare. Någon måtta får det vara.

    Om hon inte använt det du skickat till henne, ja då är allt som det ska.

    SvaraRadera
  2. Se det inte så hårt. Du hjälpte en vän och det var ju bara en opponering och är knappast något som lärarna värdesätter högt när bedömningen ska göras om betyg. Det är ju själva arbetet som hon ska skriva som i slutändan betyder något och vem låter inte en kompis läsa igen det för att få tips och feedback, det är inte fusk.
    Sen verkar ni ju inte vara så bra kompisar så varför inte få en liten peng för besväret eftersom hon värdesätter dina åsikter. Jag tycker du gjorde en god gärning och ska inte skämmas för att hjälpte en medmänniska

    SvaraRadera
  3. Intressant att två kommentarer kom in, totalt motsatta åsikter. Jag är kluven och håller med båda två, samtidigt, om ni förstår vad jag menar. Jag får fundera vidare.

    SvaraRadera