lördag 11 augusti 2012

Money For Nothing

Nu för tiden så märker jag att så fort jag träffar någon som jag inte träffat på ett tag eller en vän som bara vill ha en uppdatering så leder samtalet många gånger in på aktier. Eftersom jag pluggar ekonomi och ibland även berättar om att jag handlar i aktier så kommer nästintill alltid frågan, "Åhh vad bra, kan inte du hjälpa mig?" eller någon liknande fras. Naturligtvis så hjälper jag gärna folk runt omkring mig att investera sunt i aktier, men jag märker mer och mer att det är inte det de vill. Vad de egentligen frågar om är "Ge mig ett bra tips så att jag kan tjäna enkla snabba pengar utan risk" så när jag börjar prata om att köpa för att behålla och utdelning med sikten inställd på år framåt så ramlar leendet ned från deras ansikte och samtalet styrs snabbt över på något annat, ofta hur fel det är med aktier. Jag kan egentligen bara sucka och hoppas att jag kanske planterade ett frö hos dom som påverkar dom en aning i rätt riktning.

Problemet är att de vill ha "pengar för ingenting" och ser inte aktier som ett delägarskap utan en kurva som går upp och ned. Tragiskt nog så är det inte bara mina icke ekonomiska vänner som ser det på detta sätt, utan många av mina studiekompisar och jag tror det är det som gör mig mest mörkrädd. Dessa människor ska ändå jobba med aktier och liknande saker i sitt yrke och kommer i dagspress och annat att kallas för experter och proffs. Jag kan bara hoppas att när de väl är på plats, att de börjar ändra sin syn i rätt riktning och agerar ansvarsfullt.

Grundproblemet som jag ser det är girighet och rädsla. Det känns som om dessa två beståndsdelar är med i varje krasch eller kris som vi haft och antagligen kommer att ha framöver. Girigheten och kortsiktigheten hos banker och kunder i USA som gav och tog lån som inte borde utfärdats med "no money down" i vissa fall.  Sedan rädsla när man insett vad som egentligen pågår och kolappsen är ett faktum.

Nej, vissa spelar verkligen på aktiemarknaden som man gör på hästar, en snabb bedömning av urvalet där en snabb analys görs och ibland även det coola namnet på hästen (företaget) får spela in i beslutet och sedan står man där och hejar på, det är snabbt över oavsett utgång.

Det är därför jag är så glad att jag hittat just värdeinvestering, eller utdelningsinvestering som det ibland kallas, här investerar vi istället våra pengar på de bästa maratonlöparna som efter varje mil kastar upp en påse pengar till oss som tack för sponsringen av de nya löparskorna

Så tack alla där ute som inspirerat mig och lärt mig om detta och jag kan bara hoppas att jag i gengäld kan inspirera någon annan.

Jag vet inte om sportliknelser är bra i detta sammanhang men det är ju OS
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar