lördag 4 augusti 2012

Förklaring

Jag insåg att det har tillkommit en hel del nya bloggläsare, vilket är otroligt kul, som kanske inte riktigt förstår vad alla grafer och kryptiska ord står för i min månadsrapport, så här kommer en förklaring.

Vi kan börja med grafen:

Gröna linjen ”Ökad tillväxt 31 års dag”: Denna linje når en miljon dagen innan min 31-års dag och är den linje som kommer bli svårast att nå då den är brantast. Den utgår ifrån summan från föregående månad och gångrar den med 0,3% för varje månad, varefter den lägger till 7500 kr. Den är där för att jag ska ha ett mål efter att jag lyckas hålla mig till mitt nuvarande mål på +7500 kr varje månad.

Blå linjen ”Rak tillväxt”: Denna linje är, som namnet indikerar, en kurva som har rak tillväxt. Närmare bestämt +7500 kr varje månad som är mitt nuvarande mål. Den når inte miljonen till min 31-årsdag utan 16 månader senare. Det har visat sig varit svårare än jag trodde från början att hålla mig till den, men jag ska dit och vidare.

Lila linjen ”Ökande tillväxt 6 år”: Denna linje har samma slutdatum som den blå linjen men har en ökande tillväxt, alltså mindre nu men mer längre fram. Jag har med den som en mer realistisk linje att följa då jag studerar 1 år innan jag börjar jobba och kan tjäna mer pengar. Den fungerar lite som den gröna linjen i och med att den tar summan av föregående månad och ökar med en viss procent, i det här fallet 1,0842%. Den lägger dock inte till en fast summa efter det som i fallet med den gröna linjen.

Ljusblå linjen ”Absolut minimum”: Den här linjen slutar även den samma datum som den blå (och lila) linjen. Den här linjen är med för att se till att jag håller mig borta från den helt enkelt. Det har inte lyckats så bra hittills men jag ska inte hamna där under igen.

Röda linjen ”Utfall”: Den är precis vad den heter, utfallet, summan som finns kvar mot slutet av månaden.

Jag tror att cirkeln med aktier är självförklarande. Namnen till höger är aktierna jag äger (samt värdet på de likvida medlen) och siffran i cirkeln är hur många procent av det totala aktieinehavet jag äger som utgörs av den aktien (eller likvida medel). Färgen är där för att man ska se vilken aktie som är vilken tårtbit, enkelt.

De olika kolumnerna kan vara lite svårare att förstå så här kommer en genomgång av dem.

Aktier: Värdet av min aktieportfölj

Depå: Kronor som ligger likvida för att invänta ett läge att köpa mer aktier för

Sparkonto: Kronor jag har på mitt lönekonto som jag betalar räkningar och gör andra inköp ifrån.

Summa obundna tillgångar: Helt enkelt summan av de tre raderna över, pengar som är lättåtkomliga och kan utnyttjas för annat om så behövs.

Värde lägenheten: En försiktig värdering av vår lägenhet

CSN lån: Värdet av mina lån från CSN som alltså är ett negativt belopp i uträknignarna.

Summa: Värdet av de obunda tillgångarna + värdet av lägenheten – skulder

Förändring, månad: Den förändring som skett under månaden i klumnerna ovan, målet är +7500

Ökning hittills: Den sammanlagda ökningen av ovanstående kolumner sedan starten

Ökning senaste 12 månader: Denna kolumn räknar också med ökningen, men bara för de 12 senaste månaderna.

Snittökning/månad: Den totala ökningen delat med antalet månader sedan starten. Målet är 7500.

Snittökning senaste 12 mån: Samma princip som med ”Ökning senaste 12 månader” bara att här delar jag in den totala summan de senaste 12 månaderna i månadsbelopp.

Antal månader sedan start: Starten var i Januari 2012 och siffran indikerar hur många månader som gått sedan dess

Kvarvarande månader: Antal månader kvar till miljon senast ska vara nådd

Snitt/ månad = 7500: Målet är att öka 7500 kr varje månad. Denna siffra indikerar hur mycket över eller under jag var den siffran för den specifika månaden. Om jag alltså tjänade 8000 så blir denna siffra +500, om jag tjänade 6000 så skulle denna siffra vara -1500

Snitt som krävs återstoden: Denna siffra visar vilket snitt per månad jag behöver ha för tillfället för att nå mitt mål på 1 miljon under utsatt tid. Ligger denna siffra över 7500 behöver jag alltså mer per månad för att nå mitt mål och ligger den under behöver jag inte lika mycket.

Jag ser att detta blev en lång förklaring och det mesta är uppenbart men om ni undrar över något så kan ni alltså läsa detta och om frågor fortfarande finns kvar så får ni alltid skriva någon rad.

/Henrik

1 kommentar: