tisdag 13 augusti 2013

Finland säljer ut

Finska staten ryktas sälja lite Telia för att klara av sin skuldsättning, detta lär dra ned kursen på kort sikt men påverkar lite i långa loppet. Det är dock tråkigt om nu Finska staten väljer att sälja, det är en stabil bra ägare. Sen tycker jag att stater borde äga aktier i företag, se bara på Norge som köper på sig mer och mer av svenska företag. Är det en bra investering för en privatperson torde det vara en bra investering för en stat också. Det är även en bra buffert i hårda tider. Pengar försvinner lätt ifrån statskassan men aktierna finns kvar (även om värderingen ändras hela tiden).

Jag skrev förövrigt i månadsrapporten att jag trodde börsen skulle gå ned denna månad då jag anser den vara högt värderad. Detta verkar inte ha slagit in nu när vi är nästan halvvägs. Vi får se om det vänder eller om den tuffar på uppåt ännu mer. Jag kommer lägga pengarna på hög tills jag hittar ett bra ingångläge, sen väntar en semester till Hawaii snart så det är lite därför jag inte köpt så mycket på senaste.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar