måndag 24 juni 2013

börsläget och nytt aktieköp

Jag skrev lite i förbigående att aktiemarkanden var något övervärderad och borde komma ned lite för ett tag sedan. Den har nu kommit ned rejält och stockholmsbörsen ligger nu 2,2% plus för i år. Det är många fina bolag som har kommit ned till köpvärda nivåer vilket är jättekul. Mitt i förfesten till midsommar bestämde jag mig för att trotsa marknadens dystra syn på Bernankes tal och köpte på mig lite mer Telia.

Telia har hittat ny VD och har rensat mycket i ledningen samt är en stabil, tråkig men välutdelande bolag som jag tror på. Det skulle bli ännu bättre om de lyckas lösa problemen i Turkcell där en fin utdelning är att vänta, frågan är bara hur länge väntan blir. Tele 2 delade ju ut en stor klumpsumma i och med att de sålde av Ryssland. Jag passade då på att köpa deras konkurrent för pengarna de gav mig.

Vi får nu se om denna masshysterik försvinner eller om den kommer hålla i sig ett tag. Jag ser såklart gärna att priserna går ned ännu mer så att jag kan plocka på mig lite fler bolag till attraktiva priser. Min månadsrapport denna månad blir kanske lite deprimerande att läsa men i långa loppet är det såklart bra med rea på börsen. H&M skulle tex vara kul att få plocka upp på nivåer kring 200.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar