lördag 18 maj 2013

Tele 2


Min syn på Tele 2 och extrautdelningen är bitterljuv. Jag gillar utdelningar, jag älskar utdelningar, det är det jag en dag vill kunna leva på om allt går min väg. Att äga tillräckligt stor del av företag så att de gör jobbet åt mig och jag slipper jobba är en otroligt drivande tanke för mig, något som det knappt går en dag utan att det på något sätt hamnar i mitt tankemönster. Jag är dock lite fundersam till vad som händer i Tele 2. Tele 2 har länge varit stora utdelare och var en anledning varför jag började fundera på om jag ville äga dom. Nu är jag en relativt stor aktieägare, det var kring 20% av min aktieportfölj innan denna extrautdelning. 

Jag känner lite som att Tele 2 håller på att försvinna som företag och säljer ut delarna för att hova in vinsten, inte riktigt vad jag hade i tankarna när jag köpte företaget. Man har nu sålt av sin ryska del, något jag inte gillade då jag hellre sett att de fortsatt växa för att då höja utdelningen successivt som är hur de vanliga företagen brukar tänka. Nu menar man att marknaden är mogen och att pengarna inte borde investeras, utan gå till oss aktieägare istället. Det skickar signaler till mig att de inte har någon vision eller vilja att vara kvar i branschen. När de sedan öppnar upp för att deras konkurrenter kan få köpa upp dom så faller bitarna än mer på plats. 

Hela min idé att leva på avkastningen fallerar och jag får helt enkelt hitta andra företag, företag som har en vision, vill växa och vara med på resan. Tråkigt om det kommer bli så och för mig är det uppenbart att jag inte ska slösa min tid på att stoppa in mer pengar i företaget. De kommer bara spotta ut dom igen allt för tidigt, omogna utan att fått förränta sig. Jag tror dock att jag kommer behålla det jag har för en förhoppning om att de inte blir uppköpta, men om det blir det, att de får ett bra pris.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar