måndag 13 maj 2013

Freedomfest 2013


Jag var här i veckan på ett mycket intressant seminarium. Det var en heldag med inspiration om frihet i olika former, vissa föreläsningar bättre än andra.

Det hela gick av stapeln på Östra real i lördags och var en trevlig möjlighet att träffa likasinnade (och för den delen oliksinnade  Det var tex en föreläsning om hemskolning som fångade mitt intresse. Det är förbjudet att undervisa sina barn i hemmet i Sverige, något som går emot de mänskliga rättigheterna som Sverige faktiskt skrivit på, mycket underligt då Sverige brukar vara så bra på att följa sådana regler. Det har varit helt vanliga familjer som fått sitt barn fråntaget från sig för att de undervisat i hemmet och har "förverkat sina föräldrarättigheter", jag blev lätt bestört.

Slöseriombudsmannen var också där och berättad om alla miljoner kronor av mina och dina pengar som slösas bort på heliumballonger, visitkort, språkresor som inte ger något och annat smått och gott.
Om det är något jag ogillar så är det när pengar slösa bort på onödiga saker, speciellt om det är mina pengar.

Det var även en föreläsning om likheten med Rom och vårt eget samhällsbygge där inflationen och korruption stod i centrum samt en föreläsning om demokrati är så bra som vi alla får i oss från bröstmjölken och aldrig riktigt ifrågasätter. Som sagt så kanske jag inte håller med om allt som sas men det var otroligt intressant att höra om olika åsikter och, måste jag säga, frigörande då det öppnade sinnet för nya tankesätt som tagit för givna

Ni kan gå in på denna länk om ni vill veta mer. Jag tror videoklippen kommer komma upp om någon vecka men medans kan ni alltid titta på föregående års föreläsningar.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar