fredag 15 februari 2013

Kotler och MQ


Det har varit utdelning i MQ och i samma veva så säljer en av de största ägarna, Capman all av sitt innehav i företaget. Bengt Jaller verkar vara en av dem som köper en del av Capmans aktier och jag gillar det han säger om hans anledning: ”Jag gör det för att jag tror på bolagets framtid. MQ har en fantastisk potential med en marknadsposition i den svenska marknaden som är unik. Det är många som trängs i lågprissegmentet och det finns även många i högpris, men MQ ligger i en egen position däremellan”. 

Vad jag får ut utav det är att han tror att MQ har en bra position att växa där inte mycket konkurrens finns i mellanskiktet, inte för dyrt men inte heller dålig kvalitet  Det låter bra men det är en svår balansgång att gå som hittills inte riktigt fungerat.

En vän uttryckte följande om positionering utan att ha läst en enda marknadsföringskurs, ”Antingen ska man vara bäst eller så ska man vara billigast, då tjänar man pengar”. Det påminner mycket om vad Kotler, en känd marknadsföringsteoretiker skrev i en av sina böcker. Jag försökte hitta stycket men hittade det inte så ni får klara er med min förklaring. 

Han beskriver positioneringen på marknaden som en mun på en glad gubbe. I ena änden är det billigt och man tjänar mycket pengar, ju närmare man kommer till mitten tjänar man inte lika mycket för att sedan börja gå upp igen och längst till höger tjänar man pengar igen för att man är bäst. MQ skulle dock vara i mitten någonstans och inte tjäna mycket pengar medan H&M är till vänster och tjänar massvis med pengar och något lyxmärke i andra änden. Vad Bengt säger är att de flesta konkurrenter är i de båda ändarna och kämpar om kunderna medan MQ hade en ”unik” position i mitten. Det kanske finns en anledning varför det inte finns så många konkurrenter i mitten?

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka men jag kan alltid hoppas att de hittar en bra position på marknaden där det finns pengar att tjäna och att de kan växa. Dock blev jag som jag skrivit om tidigare besviken på den sänkta utdelningen och att det itne gått så bra som jag hade trott för dom sedan börsintroduktionen.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar