fredag 26 oktober 2012

Ratos

Ratos säljer återigen ett av sina innehav och man måste ändå vara lite imponerad över den vinst de lyckas få denna gång. En IRR på 55 procent och en vinst på 850 miljoner på två år är inte dåligt alls. Ratos har ju haft det tufft på aktiemarknaden under en tid och jag som fortfarande tror på deras affärsidé passade på att köpa mer för någon månad sedan. Jag hoppas verkligen att Ratos fortsätter hitta köpare för bolag de vill sälja av så att deras kassa inte tryter.

Dock frågar man sig om den kanske har blivit för stor i dagsläget. De har nu under ett halvår sålt, vad jag vet, tre bolag så man kan undra vad de planerar att göra med alla pengar. Att bara låta dem ligga på hög kommer inte uppskattas och jag eftersöker en snar investering i ett bra, undervärderat bolag, inte för mycket begärt eller?

Frågan är om dom funderar på att köpa flera stora företag eller ett stort. Nog är det enkelt att sitta här och vilja ha det ena än det andra men jag är inte orolig att de inte kommer kunna hitta bra investeringar. Om inte annat så lär inte en sänkning av utdelningen vara i riskzonen och det är ju alltid något om än lite väl kortsiktigt om ni förstår vad jag menar.

I alla fall så känns det bra att Ratos gör det de är bra på och gör mig som ägare lite rikare.
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar