onsdag 15 januari 2014

Rekord och rapporter

Vi fick en bra rapport från H&M idag som än en gång visar varför de är värderade så högt. Med ett P/e-tal på 28 nästan 29 så visar marknaden en otrolig framtidstro på företaget. Trogna läsare vet att jag själv tycker företaget är för dyrt och väntar/hoppas på en dipp innan jag köper igen. Jag läste för övrigt en intervju med VD:n i DI idag om att de slänger ögonen på Afrika för deras produktion. Jag undrar vad regeringarna i deras nuvarande produktionsländer tycker om den saken då de vet att textilindustrin är ett steg för landet att ta sig ur fattigdom. Håller kanske lönerna på att bli för höga? Om man läser intervjun så verkar VD:n tycka att de ska ha högre löner så det verkar inte stämma, om inte allt det där är ett pr trick. I alla fall så är det bara att luta sig tillbaka och låta H&M fortsätta sin underbara resa. 

"Sämre" gick det för Clas Ohlson som inte lyckades leva upp till förväntningarna. Själv tyckte jag dom gjorde ett bra jobb och är nöjd med rapporten. Vågar man hoppas på höjd utdelning? Nja beror på hur aggressivt man vill expandera i Storbritannien. Jag tror på bibehållen utdelning.

Den sista saken jag vill yppa mig om idag är att börsrekordet har slagits. Börsen har aldrig stått så högt som nu och jag skakar bara på huvudet. När vänder det frågar jag mig, kan företagen verkligen leva upp till dessa högt ställda förväntningarna? Jag ligger stilla i båten, varken köper eller säljer nu när även Ratos börjat röra sig uppåt. Det var ett bra tillfälle att köpa verkar det som.

Samtidigt förstår jag folk som köper, alternativen är inte så värst attraktiva så vart annars ska man lägga pengarna om man nu inte vill hänga på i konsumtionshetsen? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar