lördag 21 december 2013

Inköp

Första inköpet på ett halvår blev gjort på fredag och valet föll på Ratos. Det är många aktier som jag tycker är övervärderade men Ratos har sjunkit under en längre tid sedan deras sänkning av utdelningen. Nu är den en bra bit över 5 % i utdelning igen och de lär knappast sänka utdelningen igen nästa år, det känns som en högoddsare. En höjning låter mer troligt men jag tror de kan ha kvar en utdelning på 3 kr/aktie ett tag. Ratos har även visat att de kan leverera om och om igen och jag hoppas de kommer fortsätta med detta under år framöver och utveckla sina företag. Jag hoppas även på att synergin mellan den finska och den svenska biografkedjorna kan leda till besparingar och ökad vinst. Det finns bolag som har problem och det finns saker att förbättra men Ratos på lite över 56 kr är en bra solid investering. I och med detta inköp har Ratos gått om H&M som mitt största innehav och jag tror inte att jag lär köpa fler H&M aktier på dessa nivåer.

Om det inte blir något mer inlägg innan den 24:e så önskar jag alla en God Jul
/Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar